انرژی

خالی ماندن بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت سازندگان تجهیزات نفتی

نایب رئیس کمیسیون انرژی،‌ صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران به بیان نقاط قوت و ضعف وزارت نفت در دولت یازدهم پرداخت و تصریح کرد که سازندگان تجهیزات صنعت نفت در بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌هایی که در ارتباط با بازار سرمایه دارند فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد از ظرفیت تولیدی خود را استفاده می‌کنند.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ گفت:‌ یک اقدام مثبت وزارت نفت در حوزه نفت که در دولت یازدهم انجام شد فعال سازی اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی بوده است. این از اقدامات خوبی بوده  که هیات دولت آن را تصویب کرد و وزارت نفت و مجلس هم برای اجرای آن همت کردند.

وی ادامه داد:‌ البته درست است که این اقدام خیلی با تاخیر انجام شد اما روزنه امیدی است که می‌تواند صنعت نفت و اقتصاد کشور را به مقصد خود برساند. چون اگر صنعت نفت توسعه پیدا کند توسعه اقتصادی و اجتماعی را هم به صورت فراگیر به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: نکته مثبت دیگری که در حوزه صنعت نفت اتفاق افتاد این بود که وزارت نفت در بخش بومی سازی تجهیزات صنعت نفت کارگروهی را تشکیل داد که نهایتا منجر به این شد که ۱۰ گروه خانواده کالای استراتژیک صنعت نفت را به شرکت‌های ایرانی واگذار شد که ایرانی ها قرارداد مشارکت با طرف‌های خارجی ببندند و آن را به اجرا برسانند.

وی اضافه کرد:  در ۱۰ گروه اول شش آیتم آن انجام شده است و دو ۱۰ گروه دیگر هم وجود دارد که سرفصل‌هایش استخراج شده و قرار است طی سال جاری و سال آینده به مرحله عقد قرارداد برسد.

پدیدار در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی مشکلات در حوزه صنعت نفت تصریح کرد:‌ از طرف دیگر از جمله مشکلاتی که وجود داشت این بود که همچنان مطالبات پیمان کاران، مشاوران و سازندگان در زمان سر رسید خودش پرداخت نشد و همچنان وزارت نفت یک عدد قابل توجهی را به گروه‌های داخلی بدهکار است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این در شرایطی است که اقتصاد ما  تا حدودی در رکود است و هنوز به رونق نرسیده و عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های بخش خصوصی باعث شده است که بخش خصوصی تا حدودی ضعیف بشود.

وی تصریح کرد: ما در ارتباط خودمان در بازار سرمایه دچار محدودیت هستیم و این محدودیت‌ها باعث شده است که نتوانیم از تمام ظرفیت تولیدی‌مان استفاده کنیم و عملا در دولت یازدهم سازندگان تجهیزات صنعت نفت بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از ظرفیت تولیدی شان استفاده کردند و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت تولیدیشان خالی بود. این هم یکی دیگر از مشکلاتی بود که در صنعت نفت ما وجود داشته است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا