بورسبورس اوراق

رشد بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

صعودهای پی در پی بازار سرمایه این تصور را ایجاد کرده است که این بازار همواره صعودی خواهد بود. این درحالی است که یک کارشناس بر این باور است که تا زمانی که جریان نقدی ورودی به بازار از سوی اشخاص حقیقی مثبت باشد، میتوان انتظار صعود بازار را داشت و در صورت توقف یا معکوس شدن جریان نقدی یا تعییرات ساختاری و مقرراتی بورس یا دولت و تحمیل ریسک، احتمال توقف روند فعلی وجود دارد.

فرهنگ حسینی-کارشناس بازار سرمایه- در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه روند کلی شاخص از دیدگاه های بنیادی و حتی تکنیکال خارج شده است، اظهار کرد: رفتار براساس تئوری های مالی رفتاری قابل توصیف است. شاخص کل در کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۳۹۹ بازدهی ۱۰۰ درصدی داشته است. این در شرایطی است که طی سال های ۹۸ و ۹۷ در مجموع شاخص کل بازدهی بیش از دلار و تورم داشته است و انتظار استراحت شاخص و بازار می رفت. اما رشد مناسب به خصوص در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ بازی را تغییر داد.

وی با بیان اینکه الگوهای رفتاری از جمله رفتار توده وار به شدت تشدید و با توجه به ماهیت صف های خرید، منجر به صف نشینی و تشدید رشد شده است، اظهار کرد: بازدهی بالا سبب برانگیختن توجهات سایر افراد خارج از بازار برای سرمایه گذاری در بورس شده است. این موصوع به جدی گسترش یافته است به طوری که شاهد صف های طولانی در مقابل کارگزاری ها و پیشخوان دولت برای اخذ کد بورس و احراز هویت سجام و معاملات انلاین هستیم.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما نگاه سنتی به بازار از پی به ای ۵ تا ۱۰ (P/E )تعییر کرده و با دستکاری باورهایی که اساس بازار سرمایه ایران را برای دو دهه پی ریزی کرده بود، اکنون پی به ای بورس با مسکن مقایسه می شود. عملا سطح پی به ای بورس به ۲۰ و فراتر از ان رسیده است. این موضوعات همزمان با کاهش سود بانکی و ممنوعیت یا محدودیت های پولی و بانکی در بازارهای سکه و  ارز سبب جهت گیری پول به بازار بورس شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه در عمل رشد بورس با رشد اسمی و حقیقی بخش واقعی کسب و کارهای فعال در بورس فاصله قابل توجهی گرفته است، عنوان کرد: بازده بالای دوره اخیر سبب بیش اعتمادی سرمایه گداران به بازار شده است و این تصور شکل گرفته که بورس همواره صعودی بوده و خواهد بود. در این شرایط توجه سرمایه گذاران صرفا به دوره کوتاه مدت  بازده است، در حالی که بازار سیکل های رونق و رکود دارند. اکنون نباید برای تحلیل با خطای کوته نگری، صرفا به دوره های کوتاه مدت توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع فصای مناسبی برای عرصه شرکت های دولتی و خصوصی و سرمایه گذاری منابع ان در بخش تولید فراهم شده است، گفت:در مجموع تا زمانی که جریان نقدی ورودی به بازار از سوی اشخاص حقیقی مثبت باشد ومشابه وضعیت فعلی روزانه از هزار میلیارد تومان فراتر رود، میتوان انتظار صعود بازار را داشت و در صورت توقف یا معکوس شدن جریان نقدی یا تعییرات ساختاری و مقرراتی بورس یا دولت و تحمیل ریسک، احتمال توقف روند فعلی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا