اقتصاد کلان

تحلیل کارشناسان از مشارکت مردم در خرید اموال دولتی

حدود هشت روز از عرضه سهام صندوق واسطه‌گری مالی گذشته است. صندوقی که کارشناسان بر این باورند با اینکه می‌تواند مقدمه‌ای بر طومار واگذاری‌ها در بورس باشد اما آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، صندوق واسطه‌گری مالی یکم در حال قدم گذاشتن به هفته دوم حضور خود در بازار سرمایه است و معاملات آن هرروز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ انجام می‌شود. با توجه به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سهم عرضه شده و تعیین سقف ۲ میلیون تومانی برای دارنده هر کارت ملی، به سادگی می‌توان دریافت که تا پایان مهلت عرضه، یعنی پایان اردیبهشت‌ماه حداقل ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر باید در خرید سهام این صندوق مشارکت کنند.

این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که تاکنون استقبال مردم از واگذاری اموال دولتی به شیوه ETF در سطح مورد انتظار نبوده است.

همچنین بخوانید

در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه دلیل این رخداد را پایین بودن آگاهی و فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه می‌داند و معتقد است که واگذاری‌های این روزهای دولت مقدمه‌ای برای حرکت آحاد جامعه به سمت بازار بورس در نوبت‌های بعدی واگذاری اموال دولتی است.

رحمان بابازاده درمورد کارکردهای صندوق واسطه‌گری یکم به ایسنا توضیح داد: دولت از طریق این صندوق اقدام به عرضه اموال خود به مردم کرده و این اقدام در راستای توسعه فرهنگ سهامداری و همچنین عدالت‌محوری بوده و پدیده خوبی است. هر چقدر آحاد جامعه بیشتر بتوانند خود را در تولید ارزش افزوده ناشی از صنعت و خدمات کشور سهیم بدانند و خود را ذی‌نفع ببینند، مسئولانه‌تر رفتار می‌کنند و خوشحال‌تر هم خواهند بود. از طرف دیگر، با توجه به استمرار بودجه بدون نفت دولت، سیاست واگذاری اموال دولتی می‌تواند شیوه مناسبی برای تأمین بودجه بخشی از نیازهای کشور باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد به دلیل شناخت اندک عامه مردم از ساز و کار بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هنوز استقبال مورد انتظار دولت از صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF (صندوق واسطه‌گری مالی یکم) صورت نگرفته است. شاید دلیل آنکه استقبال مالی مورد انتظار از این طرح تا امروز اتفاق نیفتاده است، این باشد که دولت تصمیم گرفت به صورت مستقل و خارج از فضا و فرایند بورس این کار را آغاز کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه واگذاری اموال دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مناسب است، گفت: هرچند شناخت به این شیوه واگذاری کم است، اما این قالب می‌تواند مقدمه خوبی باشد برای زمانی که شناخت مردم از بازار سرمایه بیشتر شود تا شاهد موج‌های استقبال بعدی باشیم.

بابازاده افزود:صندوق‌ها قابلیت صدور و ابطال روزانه معاملات را دارند و بازارگردان این صندوق متعهد است که به ارزش روز از صندوق پشتیبانی کند. این امر باعث می‌شود کسانی که سهمی از این صندوق‌ها را خریداری کرده‌اند آرامش خاطری داشته باشند؛ بنابراین از نظر من صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ایده خوب و مدرنی است که مردم را به مشارکت در بورس دعوت ‌می‌کند. اتفاق خوبی که در این قبیل صندوق‌ها می‌افتد این است که ارزش ETF ها برابر با ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه آن است که باعث می‌شود هیچ دارایی کمتر از ارزش روز خود معامله نشود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا