انرژی

کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری محور اصلی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی صنعت برق یزد

معاون هماهنگی و دبیر کارگروه طرح‌های اقتصاد مقاومتی شرکت برق منطقه‌ای یزد، طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت را در زمینه اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۶ تشریح کرد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمدحسین عبدالهی» با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ به‌ نام سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان و همچنین ابلاغ برش استانی طرح‌های اقتصاد مقاومتی صنعت برق از طرف شرکت توانیر، طرح‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد در چهارچوب بسته رونق تولید و اشتغال و هم‌راستا با سند توسعه انرژی استان و بحث اقتصاد مقاومتی تدوین‌ شده است .

وی محدودیت منابع و افزایش متقاضیان برق را از مسائل پیش روی صنعت برق استان برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی برای مشارکت بخش خصوصی و جلب سرمایه‌گذاران در ایجاد زیرساخت برق، به‌ عنوان صنعت پایه صورت گرفته است .

همچنین بخوانید

عبدالهی افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات توزیع و انتقال و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق را از اهداف طرح‌های اقتصاد مقاومتی صنعت برق استان عنوان کرد و گفت: در راستای تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید، طرح تکمیل و راه‌اندازی بخش بخار نیروگاه تابان یزد با قدرت ۱۶۰ مگاوات توسط بخش خصوصی و طرح مدیا به ‌منظور افزایش راندمان دو واحد گازی نیروگاه حرارتی یزد به میزان ۳۰ مگاوات توسط شرکت تولید برق یزد در حال اجراست .

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای استان همچنین با تاکید بر نقش موثر نیروگاه‌های تولید پراکنده در جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی، گفت: ایجاد و بهره‌برداری از واحدهای تولید هم‌زمان برق و حرارت (CHP) نیز از جمله طرح‌هایی است که توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری انرژی اجرا خواهد شد و اولین واحد CHP تولید پراکنده نیز اخیراً به بهره‌برداری رسیده است .

وی با اشاره به این‌که استان یزد از جمله استان‌هایی است که کمترین تلفات برق در بخش فوق توزیع، انتقال و توزیع را دارد، تصریح کرد: افزایش تولید، استقرار واحدهای نیروگاهی کوچک و پراکنده، صدور مجوز ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بافق برای بخش خصوصی، ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت شهید سامعی، نصب کنتورهای هوشمند (فهام) و سایر اقدامات اصلاحی انجام ‌شده و در دست اجرا، در این راستا بوده است .

وی همچنین ساخت و بهره‌برداری از ۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان سال ۹۶ و اقدامات لازم برای ایجاد نیروگاه بزرگ خورشیدی با توان تولید ۱۵۰ مگاوات توسط بخش خصوصی را از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت برق منطقه‌ای یزد در بحث تولید انرژی‌های پاک‌(خورشیدی) دانست .

عبداللهی بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه فرهنگ مدیریت مصرف را از اقدامات سال گذشته ذکر و ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۶ با تداوم اجرای طرح‌های ذخیره عملیاتی، طرح تعطیلات و تعمیرات و تغییر ساعت پیک و تعریف طرح‌هایی در مرکز پژوهش‌های خورشیدی و تدوین برنامه‌ها در زمینه مدیریت مصرف انرژی، بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه برق اجرایی شود .

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای یزد در پایان با اشاره به تدوین سند توسعه انرژی استان منطبق با بسته تولید و اشتغال در چهارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و حاکمیتی بودن شبکه‌های انتقال لازم است نسبت به بازتفسیر این اصل و روشن کردن مفهوم شبکه های اصلی انتقال برای فراهم شدن امکان حضور بخش خصوصی اقدام شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا