بورسبورس اوراق

ETF ها برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران با بیان اینکه طبق برآوردها هم‌اکنون ارزش سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم که هنوز در مرحله پذیره‌نویسی به سر می‌برد به دو برابر افزایش یافته، گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF فرصت خوبی برای مردم است تا بخشی از پس‌انداز خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

علیرضا تاجبر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جامعه هدف تشکیل صندوق‌های ETF افرادی هستند که تا کنون در بورس سرمایه‌گذاری نداشته یا مشارکت بسیار کمی در این بازار داشته اند، اظهار کرد: یعنی صندوق‌های ETF فعالان خارج از بورس را هدف قرار داده‌اند. اما متأسفانه هم‌اکنون بیشتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها درباره این صندوق‌ها در نشریات و کانال‌های بورسی و به طور کلی رسانه‌های کارگزاران در حال انجام است. در حالی که برای جلب توجه مردم ناآشنا با بورس باید اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رسانه‌های عمومی و رسانه ملی انجام شود تا آحاد مردم از موضوع مطلع شوند.

وی در مقایسه جایگاه بورس در ایران و امریکا به عنوان کشوری با سابقه بورسی طولانی، عنوان کرد: خوب است که از تجربیات ممالک پیشرفته از نظر بازارهای مالی استفاده کنیم. بازار بورس ایالات متحده پیشینه ۲۵۰ ساله دارد و دو نفر از هر سه نفر، بخشی از پس‌انداز خود را در بورس به شکل غیرمستقیم وارد کرده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که شغل دوم و درآمد دوم مردم امریکا از بازار بورس تأمین می‌شود.

همچنین بخوانید

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران ادامه داد: در ایران نیز اکنون دولت سهام چند عدد از بهترین، با بنیادترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های خود را با نرخ تنزیل بسیار جذابی وارد سه صندوق ETF کرده و در حال عرضه به مردم است. این فرصتی بسیار جذاب است تا مردم در بازار سرمایه مشارکت داشته باشند و اتفاقا به دنبال سهم‌های کوچک و با ریسک بالاتر نروند، زیرا شرکت‌های عضو صندوق ETF جزو بهترین شرکت‌های موجود در بورس هستند.

تاجبر با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF فرصت خوبی  برای مردم است تا بخشی از پس‌انداز خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، گفت: راه سرمایه‌گذاری بسیار آسان شده است. در حالت عادی، گرفتن کد بورسی و فرایند ثبت‌نام در سامانه سجام فرآیند سخت و زمانگیری است. اما اکنون با مساعدت دولت، صرفأ با یک کد ملی و با ورود به سایت بانک‌ها یا اپلیکیشن بانک‌ها و یا رجوع به باجه بانک‌ها می‌توان به ازای کد ملی هر یک از اعضای خانواده تا سقف دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته وی ارزش سرمایه صندوق‌های ETF مذکور، همان دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده از طرف مردم نیست، بلکه هم‌اکنون بیش از چهار میلیون تومان شده است. این در حالی است که معمولأ سرمایه‌گذاران برای گرفتن پاداش سرمایه‌گذاری خود باید حداقل دو ماه صبر کنند. به عبارت دیگر هر فردی که اقدام به خرید سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم کند، ارزش دارایی خود در این صندوق را دو برابر کرده است.

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران ادامه داد:  به نظر من اگر کسی می‌خواهد وارد بورس شود و سرمایه‌گذاری کند، بهترین روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است و چه بهتر است که این سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق یک صندوق قابل معامله باشد و باز هم چه بهتر که متولی این صندوق دولت باشد و اعتبار دولت پشت آن باشد.

تاجبر با بیان اینکه  بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق ETF است و نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان وجه برای بازارگردانی آن اختصاص داده شده است، اظهار کرد: یعنی نقدشوندگی این اوراق بعد از اعطا به مردم تا حدی تأمین می‌شود.

ETF چیست؟

بر اساس این گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.

برای پذیره‌نویسی چه باید کرد؟

در این راستا، بانک های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانک های منتخب از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. در واقع متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

همه از تخفیف برخوردارند؟

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب انجام می شود. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا