ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

فضای مجازی از رهاشدگی فرهنگی به سمت تکامل حرکت می‌کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر چه فضای مجازی در ابتدای عمر خود دارای رهاشدگی فرهنگی بوده، اما مسیر آن به سمت تکامل خواهد بود و الگوریتم‌ها و نظم ایجاد شده توسط آن شرایط بهتر برای زندگی بشر را رقم خواهد زد.

به گزارش آرمان اقتصادی، متن پیام دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناست روز جهانی ارتباطات به شرح ذیل است:

“روز بیست و هفتم اردیبهشت که در تقویم به نام روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده است؛ یادآور یکی از ابعاد مهم حیات و زندگی بشر یعنی ارتباطات است. با توجه به اهمیت ارتباطات در ادیان الهی و به‌ویژه دین مبین اسلام به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند و بخش بزرگی از معارف غنی اسلامی به مدیریت ارتباطات انسانی معطوف است.

همچنین بخوانید

انسان از همان ابتدای حیات اجتماعی خود اهمیت ارتباطات را درک کرد و هر قدر حیات اجتماعی انسان متنوع شد، ارتباطات او هم متنوع‌تر شد. ارتباطات در دنیای امروز با فناوری اطلاعات گره خورده است که این ارتباط محل با فرا محل از اختراع تلگراف توسط مورس (۱۸۳۶) رقم خورد که این امر موجب توسعه فرهنگ مکان محور به فرهنگ فرا مکان و توسعه ارتباطات شد و با تحولات فناوری پیش رفت که امروز با شکل‌گیری اینترنت (۱۹۸۳) و توسعه آن تا ظهور صنعت واقعیت گسترده این دانش همچنان در حال پیشرفت است.

ظهور شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تعاملی نیز تحولات عظیم فرهنگی را در عصر کنونی ایجاد کرد و تاثیر گسترده‌ای در ایجاد تغییرات در زندگی بشر به ویژه در توسعه روابط انسانی داشته است.

حضور علم ارتباطات در کنار سایر علوم به صورت میان رشته‌ای مانند علم پزشکی، حقوق، روانشناسی و … نیز این علوم را با جهش در خدمت‌رسانی به بشر مواجه کرده است و این تاثیرگذاری حاکی از اهمیت علم ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

پایه و مبنای علم اطلاعات داده‌ها هستند و امروز پایگاه‌های داده‌ای بزرگ در جهان تحولات بزرگ را رقم زده‌اند و رقومی شدن داده‌ها و قرارگیری آن در شبکه جهانی و اشتراک و باز تولید آن؛ در سایه تحولات علم ارتباطات فراهم شده است و دنیای امروز با داده‌های بزرگ مواجه شده است که مدیریت این داده‌ها در شبکه‌های اطلاعاتی یک انقلاب اطلاعاتی را ایجاد کرده و خدمات زیادی از این طریق توسط علم ارتباطات به جامعه عرضه شده است.

همچنین داده‌ها امروز پایه شکل‌گیری قدرت‌ها در جهان شده‌اند و ارزش این اطلاعات امروز بیش از پیش نمایان شده است و در همین راستا باید از داده‌های ملی نیز صیانت شود که طراحی شبکه ملی اطلاعات در کشور نیز با این هدف بوده است.

برخلاف برخی نظریه‌های اغراق آمیز در خصوص تاثیرات فناوری در زندگی انسان و اینکه انسان دچار بت‌وارگی فناوری شده است، باید اذعان داشت که تاثیر فناوری بر زندگی انسان با اشیاء یکسان نبوده و میزان اثرگذاری فرهنگی آن بر زندگی بشر یک امر نسبی است که بستگی به انسان و جامعه مرتبط با فناوری دارد.

اگر چه فضای مجازی در ابتدای عمر خود دارای رها شدگی فرهنگی بوده است، اما مسیر آن به سمت تکامل خواهد بود و الگوریتم‌ها و نظم ایجاد شده توسط آن شرایط بهتر برای زندگی بشر را رقم خواهد زد و با شفافیت ایجاد شده تحقق عدالت را نیز میسرتر خواهد کرد و با توجه به بهبود مستمر و بهینه شدن این الگوریتم‌ها به سمت مطلوب هزینه‌های زندگی نیز کاهش خواهد یافت و یک تولید در این نظام؛ مصرف بی‌نهایت را رقم خواهد زد و از اسراف‌های تولیدهای فیزیکی جلوگیری خواهد کرد.

دانش‌های جدید نیز در کنار علم ارتباطات رشد و تکامل یافته‌اند که هوش مصنوعی از مهمترین این دانش‌هاست و ضرورت دارد که کشور ما نیز توجه لازم به این دانش مهم داشته باشد و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز در همین راستا راه‌اندازی ستاد هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

من روز ارتباطات را به همه فعالان و کُنشگران حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات و روابط عمومی تبریک گفته و ضمن قدردانی از خدمات و فعالیت‌های این عزیزان، ایشان را به تلاش بیشتر برای تبیین راهکارهای تحقق ارتباطات و روابط عمومی تراز جمهوری اسلامی دعوت می‌کنم”.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا