اقتصاد کلانبورس اوراق

پاسخ به چند سوال در مورد ETF

تنها دو روز تا پایان فرصت پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم باقی مانده است. صندوقی که دولت در آن باقیمانده سهم‌های خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را با تخفیفی ۲۰ درصدی برای مردم واگذار می‌کند و ارزش آن ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.

همچنین بخوانید

برای پذیره‌نویسی چه باید کرد؟

در این راستا، بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانک‌های منتخب از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) هستند. درواقع متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

همه از تخفیف برخوردارند؟

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب انجام می شود. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.

چرا فرآیند عرضه واحدها به صورت بلوکی نیست؟

دولت می‌تواند سهام خود در سه بانک و دو شرکت بیمه را از طریق بورس به فروش رساند اما عرضه سهام به صورت ETF با هدف مردمی کردن اقتصاد (افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه) و انتفاع عامه مردم (حتی افرادی که تا کنون در بازار سرمایه فعال نبوده‌اند) از رشد بازار سرمایه صورت گرفته است.

آیا امکان پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها وجود دارد؟

با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس سه صندوق واسطه گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی هستند، این سوال وجود دارد که آیا فردی که با کد ملی یا کد بورسی خود در صندوق اول (واسطه گری مالی یکم) تا سقف دو میلیون تومان پذیره نویسی می‌کند، امکان پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها را دارد یا خیر؟ باید گفت: منعی برای پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها در شرایط مذکور وجود ندارد. بنابراین تخفیف در نظر گرفته شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌شود. البته فعلا چنین تصمیمی اتخاذ شده و بستگی به میزان استقبال مردم از صندوق واسطه گری مالی یکم دارد.

نماد صندوق جهت پذیره نویسی از طریق کارگزاری‌ها چیست؟

نماد صندوق دارا یکم است که افراد دارای کد بورسی می‌توانند در روزهای کاری از ساعت ۱۴ تا ۱۶ اقدام به خرید کنند.

سقف مبلغ پذیره نویسی برای هر فرد چقدر است؟

حداقل مبلغ پذیره نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایران دارای کد ملی ۱۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ پذیره نویسی معادل دو میلیون تومان است.

آیا امکان پذیره نویسی بیش از یک بار و در چند مرحله وجود دارد؟

بر این اساس انجام پذیره نویسی به میزان کمتر از دو میلیون تومان و در چند مرحله برای هر کد ملی بلامانع است. مشروط بر اینکه مجموع پذیره نویسی‌های انجام شده برای هر کد ملی بیشتر از سقف دو میلیون تومان نباشد. در صورت عدم رعایت سقف دو میلیون تومان برای هر کد ملی برگشت وجوه واریزی متقاضیان در طی مدت پذیره نویسی توسط بانک‌های منتخب ممنوع است.

اشخاص حقوقی چگونه و تا چه سقف می‌توانند پذیره نویسی کنند؟

پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره نویسی شرکت کنند. البته باید گفت امکان پذیره نویسی برای هر فرد ایرانی دارای کد ملی بدون وجود محدودیت سن وجود دارد و ایرانیان مقیم خارج از کشور هم امکان پذیره نویسی دارند. بر این اساس شروع پذیره نویسی از بامداد ۱۴ اردیبهشت تا ساعت ۲۴، ۳۱ اردیبهشت بوده، بنابراین مبنای محاسبه دو ماه تاریخ پایان پذیره نویسی یعنی ۳۱ اردیبهشت است. همچنین بعد از گذشت دو ماه امکان معامله کل یونیت‌ها مهیا می‌شود.

در صورت مشارکت بیشتر مردم عودت مازاد واریزی‌ها به چه شکل انجام می‌شود؟

در صورت مشارکت کامل یا کمتر حداکثر ۲۰۰ یونیت به هر کد ملی اختصاص می‌یابد و در صورت مشارکت بیشتر کمتر از ۲۰۰ یونیت اختصاص خواهد یافت. بر این اساس عودت وجوه به هر دلیل از جمله اضافه پرداختی و مازاد ناشی از تسهیم بالنسبه توسط صندوق صرفا به شماره شبای پرداخت کننده صورت می‌پذیرد.

صندوق سود مشخصی دارد؟

باید گفت صندوق سود مشخصی ندارد. هدف از تشکیل این صندوق مشارکت همه مردم در این طرح و بهره‌مندی همه ایرانیان از سود بازار سرمایه است. طبیعتا تغییرات ارزش سهام موجود در این صندوق منجر به افزایش یا کاهش ارزش واحدهای صندوق می‌شود. ضمن اینکه تلاش می‌شود از طریق سرمایه گذاری مبالغ نزد صندوق برای بازارگردانی، حداکثر سود ممکن حاصل شود. بنابراین سود تضمینی برای واحدهای سرمایه گذاری صندوق وجود ندارد و صرفا سود احتمالی از طریق افزایش قیمت سهام موجود در صندوق، واریز سود سالانه ناشی از عملکرد سهام شرکت‌های موجود در صندوق و سود حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق به صورت سپرده گذاری و خرید اوراق قابل وصول است.

آیا افت شاخص بورس پیش بینی شده است؟

تغییرات شاخص بورس قابل پیش بینی نیست اما حتی در صورت افت شاخص از آنجا که در حال حاضر مردم سهام را با تخفیف ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌های ۱۳ اردیبهشت می‌خرند با فرض کاهش شاخص بورس در این حدود نیز متضرر نخواهند شد. ضمن اینکه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای انجام بازارگردانی نزد صندوق واسطه گری مالی یکم نگهداری می‌شود.

ضروری است که متقاضیان ظرف مدت دو ماه احراز هویت را انجام دهند؟

ضرورت ندارد اشخاصی که نسبت به پذیره نویسی اقدام کرده‌اند حتما ظرف دو ماه فرآیند احراز هویت را تکمیل کنند. این موضوع فقط در مورد آن دسته از متقاضیانی صدق می‌کند که قصد دارند پس از خاتمه دو ماه واحدهای خود را به فروش برسانند.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا