تجارتخودروصنعت، معدن، تجارت

ترخیص فقط ۱۳۷۹ خودرو از گمرک/ بازهم ۳۷۰۰ دستگاه بلاتکلیف ماند

در حالی امروز آخرین فرصت ترخیص خودروهای دپو شده است که طبق اعلام گمرک ایران ۱۳۷۹ دستگاه ترخیص  شده است، آماری که نشان دهنده عملکرد چندان مثبتی نیست و در نهایت به باقی ماندن و بلاتکلیفی بیش از ۳۷۰۰ دستگاه دیگر در گمرک منتهی شد. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۲۹ اردیبهشت (امروز) پایان مهلت سه ماهه ترخیص ۵۱۰۸ خودروهای دپو شده در گمرک و بنادر است و فعلا هم خبری از تمدید زمان نیست. 

از ۱۲ هزار ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری وارد شده به گمرکات طی سال اخیر کشور،۷۱۵۳ دستگاه خودرو با مصوبه دی ماه ۱۳۹۷ هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن ترخیص و نزدیک به ۵۱۰۸ دستگاه خودروی سواری در گمرکات دپو مانده بود تا اینکه با مصوبه بهمن سال گذشته دولت سه امکان ترخیص فراهم شد، این در حالی است که تازه ترین گزارش اعلام شده از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- نشان می دهد که فقط ۱۳۷۹ دستگاه از این خودروها طی این سه ماه ترخیص شده است.

آماری که نشان دهنده عدم نتیجه مثبت زمان تعیین شده برای ترخیص خودروها است چراکه فرایند ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه ترخیص شده در سال گذشته و مهلتی که برای ترخیص تعیین شد، انجام شده بود و عملا حدود ۳۷۹ دستگاه در دور جدید فرایند خروج را طی کرده اند. 

طبق این گزارش از تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده تا تصویب و ابلاغ مصوبه اخیر، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و سایر مشکلات، تاکنون موفق به خروج از گمرک نشده اند. همچنین از ۳۴۰ دستگاه خودروی سواری اظهار شده ولی پروانه نشده تا پایان مصوبۀ قبلی، نزدیک به ۲۳۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است.

از  ۲۲۷ دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو جهت تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده  و خودروی دیگری ترخیص نشده است.

در مورد درخصوص ۱۰۴ خودروهای موجود در گمرکات قبل از شهریور ۱۳۹۳  نیز فقط دو دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبانشان  جهت انجام تشریفات گمرکی، تاکنون به گمرک مراجعه نکرده اند.

از سوی دیگر از ۲۲۸۹  خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودروی سواری (در سال ۱۳۹۸)، صاحب صاحبانشان  جهت انجام تشریفات گمرکی، نسبت به اظهار  ۳۵۸ دستگاه خودرو به گمرک اجرایی مربوطه اقدام که تشریفات گمرکی مربوطه درحال انجام بوده ولی فقط سه دستگاه خودرو تاکنون ترخیص شده است. اما از ۱۱۰۰ دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و اظهاری انجام نشده است. 

در مدت اخیر اعلام صاحبان خودرو از وجود موانعی در وزارت صمت و گمرک برای ترخیص حکایت داشت و خواهان حل و فصل آن شده و تاکید داشتند تازمانی که مسایل موجود حل نشده و دستگاه‌های مربوطه به توافق و همانگی نرسند و ازسوی مصوبه شفاف نباشد، امکان ترخیص خودروها وجود ندارد حتی اگر بارها مصوبه تمدید شود. 

با این حال در روز پایانی مهلت ترخیص، معاون فنی گمرک ایران گفته که به تمامی گمرکات ابلاغ شده است تا پایان آخرین ساعات مهلت مصوبه ( ۱۲ امشب)، در صورت ارائه ثبت سفارش معتبر برای اظهار کالا، ارائه کد رهگیری یا موافقت بانک مربوطه و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی، نسبت به بررسی‌های معمول اقدام و متعاقب آن وفق مقررات، نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا