بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کیف پول آنلاین راهگشای سهولت در پرداخت

صاحب نظران حوزه بانکی و فین تکی کشور، کیف پول الکترونیکی را تنها راهکار مدیریت پرداخت‌های خرد در کشور می‌دانند، در برخی کسب و کارها داشتن ابزارهای فیزیکی مانند دستگاه‌های پوز به دلیل هزینه‌های بالای بانکی و شتابی، مقرون به صرفه نبوده و کیف پول آنلاین می‌تواند در این قبیل تراکنش‌ها به میزان بسیار زیادی راهگشا باشد.

مجتبی باقری- مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد
مجتبی باقری- مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد

اسکناس‌ها محل خوبی برای رشد و نمو میکروب‌ها هستند. ویروس‌ها و باکتری‌ها روی بیشتر سطوح حداکثر ۴۸ ساعت عمر می‌کنند، اما روی سطح پول‌های کاغذی تا ۱۷ روز هم باقی می‌مانند. با شیوع ویروس کرونا در جهان و ماندگاری بالای این ویروس مرگبار بر روی پول و به موازات آن پیشرفت در حوزه‌ی بانکی و فین تکی در جهت حذف پول کاغذی از مراودات مالی، اکنون بهترین زمان برای حذف پول نقد از مبادلات مالی روزمره و سنجش میزان پیشرفت در حوزه پرداخت کشور است.

سرعت بالای دست به دست شدن پول کاغذی در خریدهای کوچک، سلامت ما را به خطر انداخته و این مسئله، ضرب المثل قدیمی “پول چرکِ کف دست است” را بار دیگر برای ما تداعی می‌کند. در عصر جدید با توجه به پیشرفت ابزارهای بانکی و رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و با وجود ارائه راهکارهای گوناگون توسط بانک‌ها و فین تک ها، راهکاری به عنوان کیف پول آنلاین مطرح گردیده که با حذف مشکلات ناشی از دست به دست شدن پول به صورت فیزیکی، منجر به تحول جدیدی در صنعت پرداخت شده است.

صاحب نظران حوزه بانکی و فین تکی کشور، کیف پول الکترونیکی را تنها راهکار مدیریت پرداخت‌های خرد در کشور می‌دانند، چرا که در برخی از کسب و کارها داشتن ابزارهای فیزیکی مانند دستگاه‌های پوز به دلیل هزینه‌های بالای بانکی و شتابی، مقرون به صرفه نبوده و کیف پول آنلاین می‌تواند در این قبیل تراکنش‌ها به میزان بسیار زیادی راهگشا باشد.

از سوی دیگر، یکی از مباحثی که اخیراً در صنعت پرداخت کشور مطرح گردیده، لزوم داشتن رمز دوم پویا یا رمز یکبار مصرف بانکی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی است. این مهم باتوجه به ضرورت حراست از سرمایه‌های بانکی مردم، امری ضروری به شمار می‌رود ولی به دلیل پاره‌ای از مسائل فنی، این طرح با مشکلاتی مواجه شد و باعث سرگردانی و مراجعات حضوری مشتریان بانکی در اواخر سال گذشته گردید و درحال حاضر نیز به دلیل برخی مشکلات زیرساختی در اپراتورها استفاده از رمز دوم پویا در پاره‌ای از موارد، دشواری‌های زیادی را برای کاربران بانکی به وجود آورده است.

وجود مشکلات در روش‌های قدیمی نقل و انتقال پول درحالیست که کیف پول الکترونیکی به دلیل سهولت در استفاده، باعث افزایش سرعت مبادلات مالی به خصوص پرداخت‌های خُرد شده و مشکلات دریافت رمز دوم پویا که بخش اعظم آن ناشی از به روز نبودن زیرساخت‌های اپراتوری است را به همراه ندارد.

باتوجه به موارد مطرح شده و برای گذر از مقطع حساس کنونی، علاوه بر مزیت هایی که در استفاده از کیف پول آنلاین به آن اشاره شد می‌توان به تحقق طرح تحول دیجیتال و بانکداری باز در نظام مالی ایران اشاره کرد و این مهم می‌تواند امیدبخش کسب ‎و کارهای کوچک به منظور مدیریت و هدایت سرمایه‌های خُرد و تبدیل آن به سرمایه‌های کلانی باشد که قابلیت قرارگرفتن در چرخه تولید و پیشرفت کشور را دارند.

از طريق
مجتبی باقری- مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری هوداد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا