صنعت، معدن، تجارت

آغاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از اول خرداد

رئیس اتاق بازرگانی تهران، از آغاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از اول خردادماه خبر داد و گفت: تولیدکنندگان در تامین ارز مورد نیاز ادامه فعالیت خود مشکلات بسیاری دارند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بعد از کش و قوس‌های فراوان موضوع رفع تعهد صادرکنندگان با بانک مرکزی به سرانجام رسید و دستورالعمل مالیات بر ارزش افزوده هم صادر شد که از اول خرداد استرداد این مالیات شروع می‌شود. 

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید افزود: فعالان اقتصادی سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت های خود را بر اساس نامگذاری امسال تنظیم و در این جهت حرکت کرده‌اند، اما متاسفانه امروز واحدهای تولیدی به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

به گفته لاهوتی، کمبود مواد اولیه در بخش تولید، به دلیل عدم تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی طی دو ماه گذشته است؛ به نحوی که واحدهای متعددی اعلام می کنند که ذخیره مواد اولیه آنها یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید. 

وی اظهار داشت: واردات در مقابل صادرات با مشکلاتی روبرو است و عملاً امکان استفاده از این ابزار هم برای تولیدکنندگان وجود ندارد؛ این در حالی است که تولیدکنندگان حاضر هستند ارز را با نرخ بالاتر از صادرکنندگان خریداری کنند؛ اما عملا بانک مرکزی پرونده‌های مرتبط با آن را معطل می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد:  بانک مرکزی اگر ارزی در اختیار دارد، در اختیار تولید کنندگان قرار دهد؛ پس ما بعنوان نمایندگان بخش تولید و صادرات موظف هستیم که مشکلات این واحدها را پیگیری کنیم و لازم است اتاق تهران در مورد این مسئله مکاتبه کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا