اقتصاد کلان

درخواست شورای آتلانتیک از آمریکا برای موافقت با دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول

درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول به دلیل مخالفت آمریکا هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در زمان شیوع کرونا و درخواست وام این کشور از صندوق بین المللی پول پرداخت. ایران که در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب سومین و چهارمین صادرکننده بزرگ نفت سازمان اوپک بوده است به دلیل کاهش تقاضای جهانی وهم چنین تحریم های آمریکا با کاهش ۹۰ درصدی صادرات روزانه نفت خود مواجه شده است. صندوق بین المللی پول که پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران امسال از رشد منفی خارج خواهد شد در آخرین برآورد خود بار دیگر نسبت به منفی شدن رشد ایران با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها هشدار داد.

شیوع کرونا باعث بر هم خوردن هر دو طرف عرضه و تقاضا در اقتصاد ایران شده است و دولت برای حمایت از افرادی که شغل خود را به طور موقت از دست داده اند ۳۰۵ میلیون دلار اعتبار تخصیص داد. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز به نوبه خود مشکل دیگری برای اقتصاد ایران است. به گفته شورای آتلانتیک، انتظار می رود ۳۸ درصد درآمدهای دولت از محل صادرات نفت تامین شود و دولت طبق لایحه بودجه خود برای رسیدن به تراز مالی نیاز به صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز با متوسط ۵۰ دلار در هر بشکه دارد.

همچنین بخوانید

این شورا در ادامه گزارش خود با اشاره به احتمال کاهش مخارج دولت به عنوان یک راه حل می نویسد: حدود ۱۰ درصد مشاغل در ایران به درآمدهای دولت وابستگی دارند که بخش بزرگی از آن ها شامل مشاغل آموزشی، خدمات دولتی و امور دفاعی می شود. کاهش مخارج دولت هم چنین می تواند دارای تبعاتی برای بازار ارز و نرخ تورم باشد. در حال حاضر بهترین راه حل برای اقتصاد ایران آن است که نهادهای بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی وام دریافت کند. ایران پیشتر درخواست دریافت یک وام پنج میلیارد دلاری را به صندوق ارائه داده که می تواند از آن برای پاسخ به چالش های موجود استفاده کند.

با این حال آمریکا اصلی ترین طرف مخالف دریافت وام توسط ایران است. این اندیشکده با اشاره به اینکه شیوع کرونا، به خوبی ضرورت همکاری جهانی مشترک علیه این ویروس را نمایان ساخت به آمریکا توصیه کرده است به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و تعمیق رکود اقتصادی به کشورهای دیگر از جمله ایران کمک کند.

این شورا پیشتر نیز با اشاره به موضوع بلوکه شدن دارایی های ایران در خارج از کشور به دلیل تحریم های آمریکا نوشته بود: واقعیت این است که ایران پول دارد اما مشکل اینجاست که این پول ها داخل ایران نیست. شکی وجود ندارد که جامعه جهانی باید راهی برای کمک به ایران بیابد.

شورای آتلانتیک هم چنین از دولت ایران خواسته بود تا با ارائه مشوق های جدید، صادرکنندگان را به بازگشت ارزهای صادراتی به داخل کشور ترغیب کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا