بین الملل

جنگ قریب‌الوقوع قیمت ال‌ان‌جی /خطر سقوط نرخ به محدوده منفی

تولیدکنندگان گاز طبیعی جهان بزودی جنگ بر سر به دست آوردن سهم بازار را آغاز خواهند کرد که این باعث خواهد شد قیمت‌ها حتی منفی شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، تولیدکنندگان گاز طبیعی جهان به زودی جنگ بر سر به دست آوردن سهم بازار را آغاز خواهند کرد که این باعث خواهد شد قیمت‌ها حتی منفی شوند و در نهایت باید برخی از این تولیدکنندگان تصمیم بگیرند تولید خود را کاهش دهند.

ریسک زیادی وجود دارد که بازار گاز طبیعی مسیری مشابه بازار نفت خام را در پیش گرفته و جنگ قیمت بر سر به دست آوردن سهم بازار باعث سقوط قیمت‌ها تا سطح زیر صفر شود.

قطر بزرگترین تولید کننده ال‌ان‌جی در جهان، تحت فشار کاهش تقاضای گاز طبیعی و پر شدن ظرفیت انبارهای ذخیره‌سازی آن به زودی مجبور به کاهش تولید خواهد بود، در غیر این صورت باید با رقیبانی مانند روسیه، استرالیا، آمریکا و نروژ برای به دست آوردن سهم بازار نبرد کند که این احتمالاً باعث سقوط شدید قیمت‌ها خواهد شد.

این یک وضعیت باخت باخت برای قطر است هرچند گزینه دوم برای بازار ال‌ان‌جی و به ویژه صادرکنندگان آمریکایی بسیار خطرناک خواهد بود.

اما مانند بازار نفت، بازارهای گاز طبیعی هم اشباع شده و ظرفیت انبارهای ذخیره‌سازی آن رو به اتمام است. در حال حاضر ۱۷ کشتی سوپرتانکر ال‌ان‌جی در آب‌های امارات سرگردان هستند که چنین چیزی در این موقع از سال بی‌سابقه است.

قیمت‌های ال‌ان‌جی تا ۱.۶۳ دلار برای هر واحد گرمایی انگلیسی، سقوط کرده‌اند. قیمت پیش‌خرید ال‌ان‌جی برای ماه‌های تابستان با تخفیفی سنگین نسبت به ماه‌های زمستان ارائه می‌شود. فاصله بین شاخص قیمت ال‌ان‌جی تحویل در ژوئن با شاخص قیمت ال‌ان‌جی تحویل در جولای به ۲۳.۹ سنت رسیده است که این بیشترین اختلاف قیمت بین قراردادهای دو ماه متوالی از اکتبر ۲۰۱۶ تا کنون است.

کارشناسان معتقدند با شرایط موجود بازار ال‌ان‌جی ظرف چند هفته آینده به وضعیت بحرانی اشباع کامل خواهد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا