بورسفرابورس

معرفی "پیزد" برای عرضه اولیه فردا / عرضه سهام دو زیرمجموعه هلدینگ رازی

مدیرعامل لاستیک یزد و نمایندگان سهامداران عمده با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت از مزایاف طرح توسعه، صادرات و عرضه اولیه سهام دو زیرمجموعه هلدینگ رازی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، به نقل از  بورس پرس، جلسه معارفه لاستیک یزد ظهر امروز برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۵۰ میلیارد تومانی با حضور اسکندر ستوده مدیرعامل شرکت، جلال امانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی، دانیال آستانه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلدینگ رازی و مهدی صبایی مدیر پرتفوی تاپیکو برگزار شد تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام برای فردا باشد.

تاریخچه و فعالیت شرکت

براین اساس، ستوده مدیرعامل شرکت با اشاره به تاریخچه شرکت گفت: یزدتایر یکی از شرکت های هلدینگ رازی است که شرکت های گلدستون، جام دارو، نخ تایر رازی، لیزینگ رازی، گسترش تایر رازی، یکتا همراه رازی، فرآور لاستیک ایساتیس و شیمیایی رازی در شمار زیرمجموعه های آن قرار می گیرند. یزد تایر سال ۱۳۶۴ در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار در شهر صنعتی یزد تاسیس شد و تولیدکننده انواع تایرهای دوچرخه و موتور سیکلت با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت IRC ژاپن و انواع تایرهای رادیال و تیوپ تایرهای بایاس سواری، تایرهای وانت و درآینده بسیار نزدیک تولید تایرهای SUV به بازار است. در کنار این شرکت، کارخانه دیگری به نام فرآور لاستیک ایساتیس نیز برای بازیافت محصولات مصرف شده تاسیس شده که ۱۰۰ درصد سهام آن به یزد تایر تعلق دارد.

اخذ حق امتیاز وردشتاین هلند

وی افزود: این شرکت در سال ۸۵ با خصوصی شدن کارخانه در راستای تغییر نیاز کشور در تایرهای سواری و لاستیک رادیال حق امتیاز را از شرکت وردشتاین هلند دریافت کرد و می تواند این برند را بر روی لاستیک ها درج و به بازار عرضه کند. ظرفیت تولید تایرهای رادیال ۳۱ هزارتن در سال است که ۴۴ میلیون حلقه در سال خواهد بود. موضوع اصلی تولیدات کارخانه شامل تایرهای تویی و رویی، فعالیت در امور تجارت، تولید مواد اولیه، ارائه سرویس های مناسب خدماتی به اشخاص و … می شود.

ارائه ۴۰ درصد تولیدات به خودروسازان

این مقام مسئول با برنامه توسعه محصولات از تولید تایرهای ون رادیال در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از تولیدات به کلیه خودروسازان ارائه می شود و بقیه محصولات از طریق ۲۰۰ نمایندگی در اختیار مصرف کنندگان در اقصی نقاط قرار می گیرد. شرکت آرتاویل تایر با ۶۱.۵ درصد، تاپیکو با ۳۶.۱ درصد، آستان قدس با ۲.۱ درصد و … در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند.

افزایش ظرفیت تایرها به ۵۰ هزار تن در سال

ستوده چشم انداز شرکت را پیشرو بودن در این صنعت در سال ۱۴۰۴ با تولید ۵۰ هزار تن در سال انواع تایرها، تحقق ۱۰ درصدی صادرات به بازارهای هدف از فروش و دستیابی به ۲۰ درصد سهم بازار داخلی و کسب رضایت ذینفعان اعلام کرد و ادامه داد: ۱۷ درصد از ۱۸ میلیون حلقه تولیدی تایرهای رادیال توسط این شرکت در حال حاضر صورت می گیرد و پس از بهره برداری از طرح توسعه که تا پایان سال جاری به اتمام می رسد این میزان به ۲۲ درصد ارتقا می یابد.

سه دوره طرح توسعه

وی درخصوص دوره های طرح توسعه توضیح داد: در دوره اول تعداد تایرها از ۷ هزار به ۹ هزار رسید که در حال حاضر محقق شده و ۹۱۰۰ حلقه در روز فقط تایر رادیال سواری و وانت تولید می شود. در دوره دوم توسعه ظرفیت از ۹ به ۱۲ هزار حلقه در روز برنامه ریزی شده که تا پایان سال محقق می شود و در دوره بعدی تولیدات در روز از ۱۲ به ۱۵ هزار حلقه می رسد که سال آینده امکان پذیر خواهد شد. اگر محدودیت تحریم ها وجود نداشت تامین کلیه تایرهای شرکت رنو و سیتروئن توسط این شرکت همانطور که قبل از تحریم ها انجام می شد، صورت می گرفت.

مزایای شرکت

مدیرعامل یزد تایر گفت: تحقق سود سالانه مناسب و پایدار، قرار گرفتن در فهرست تامین کنندگان پایه مورد نیاز تمام خودروسازان، توزیع مویرگی سبد محصولات به بیش از ۲۶۰ نماینده در سراسر کشور به قیمت مصوب سازمان حمایت، اخذ لایسنس از شرکت وردشتاین هلند و قرارداد پشتیبانی محصولات، استقرار یک واحد در مرکز ایران برای ارسال محصولات به شمال، جنوب، شرق و غرب ایران، درج برند وردشتاین بر روی تایرهای رادیال، اخذ ۱۰ نمایندگی در خارج را می توان از مزایای این شرکت نام برد.

صادرات ریکلیم رابر

ستوده اضافه کرد: پودر لاستیک یا ریکلیم رابر علاوه بر مصرف داخلی بازار صادراتی مطلوبی دارد .

جلال امانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی، ترکیب سهامداری “پیزد” را یکی از عوامل موفقیت آن دانست و گفت: مجتمع آرتاویل تایر یک قطب بزرگ تولید تایر است و شرکت تاپیکو نیز برای اهالی بازار شناخته شده است که این دو به عنوان سهامداران عمده کمک کردند تا لاستیک یزد از یک شرکت کوچک با تولید ۱۶ هزار تن به ظرفیت بالغ بر ۳۸ هزار تن برسد. این شرکت را به عنوان دارای بهترین حاشیه سود می توان مطرح کرد که در سال گذشته نیز مطلوب ترین عملکرد را ارائه کرده است.

عرضه ۲ درصدی تاپیکو و P/E مناسب سهم

مهدی صبایی مدیرپرتفوی تاپیکو نیز گفت: به عنوان سهامدار ۳۶ درصدی “پیزد” قبل از عرضه، مجموعه تاپیکو سیاست عرضه سهام شرکت های زیرمجموعه را در بازار سهام برای افزایش شفافیت دنبال می کند. از ۱۰ درصد سهامی که مقرر شده فردا در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه شود، ۲ درصد را تاپیکو و ۸ درصد را آرتاویل تایر واگذار می کند. این سهام با P/E مناسبی عرضه می شود و امید می رود مورد اقبال سهامداران قرار گیرد.

عرضه اولیه سهام دو شرکت زیرمجموعه

دانیال آستانه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلدینگ رازی نیز از برنامه‌ عرضه اولیه سهام دو شرکت زیرمجموعه شیمیایی رازی (چسپ رازی) و کربن سیمرغ خبر داد و گفت: با بهره برداری از دوره دوم توسعه لاستیک یزد تا پایان سال، اثرات سودآوری آن را بر صورت های مالی سال آینده خواهیم دید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا