انرژی

ظهور یک تهدید جدید برای صنعت نفت

پس از توقف اجباری حفاری و تعطیلی چاه‌ها، صنعت نفت جهانی اکنون با چالش اختلال احتمالی در تولید مواجه شده است که ناشی از تاخیر در تعمیرات مرتب به دلیل مختل شدن فعالیت زنجیره تامین در بحران پاندمی ویروس کرونا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت تحقیقاتی “ریستاد انرژی” اعلام کرد هنگامی که تدابیر قرنطینه و مقابله با شیوع ویروس کرونا تسهیل شده و بازگشت به کار بی خطر تشخیص داده شود، به معنای آن نیست که همان کار با حجم قبلی می تواند انجام شود و ممکن است فعالیتهای تعمیراتی حتی به سال آینده موکول شوند.

چنین تاخیرهایی در روند تعمیرات برای شرکتهای اکتشاف و تولید پرریسک خواهد بود اما ریسک آن برای شرکتهای تامین کننده خدمات میدان نفتی بالاتر خواهد بود، زیرا تاخیر در فعالیت به معنای به تاخیر افتادن درآمدهای حیاتی است. میانگین این درآمدها ۸۰ میلیارد دلار در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۳۰۱۹ است.

همچنین بخوانید

این مشکلات موارد مختلف نظیر کمبود قطعات مورد نیاز برای تعویض در زمان تعطیلی برای انجام تعمیرات به دلیل مختل شدن لجستیک بر اثر قرنطینه ملی یا کاهش سرمایه و عدم تمایل شرکتها برای هزینه روی تعمیرات را دربر می گیرد.

همچنین ملاحظات سلامتی هم وجود دارد. آماندا فیرفکس، تحلیلگر نفتی شرکت “جن اسکیپ” در این باره به رویترز گفت: شرکتها مایل نخواهند بود هزینه سرمایه را برای پروژه تعمیرات صرف کنند و همچنین نمی خواهند کارکنان قراردادی زیادی در پایگاههایشان داشته باشند، زیرا وجود افراد بیشتر ممکن است سلامتی کسانی که پرسنل ضروری تاسیسات به شمار می روند را به خطر بیاندازد.

البته برخی از شرکتها تلاش می کنند تاخیرها را کاهش دهند. به عنوان مثال شرکت سوئدی “لاندین انرژی” زمان تعمیرات تابستانی در میدان نفتی یوهان اسوردراپ را از تابستان به سه ماهه سوم سال موکول کرده است. با این حال در خصوص تلاش شرکتها برای حفظ برنامه های تعمیرات، تردید وجود دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مسئله همه بخشهای صنعت نفت از بخش بالادستی تا تاسیسات پایین دستی را دربرمی گیرد. هنوز زود است گستردگی صدماتی که از بابت تاخیر در تعمیرات بر صنعت نفت وارد خواهد شد را برآورد کرد اما این خسارت برای برخی از شرکتها ممکن است قابل توجه باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا