امور زیربناییراه و ساختمان

رشد ۴.۸ درصدی بهره‌وری سرمایه در صنعت حمل‌ونقل

قطار رییس سازمان بهره‌وری با اشاره به رشد ۴.۸ درصدی بهره‌وری سرمایه در بخش حمل‌ونقل گفت: این بخش سهم خوبی در افزایش بهره‌وری اقتصاد کشور داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، فاطمه پهلوانی رییس سازمان ملی بهره‌وری در نشست با مدیرعامل شرکت راه‌آهن توضیحاتی در خصوص استقرار چرخه بهره‌وری در سازمان‌ها ارایه کرد و گفت: دستگاه‌هایی در امر بهره‌وری موفق هستند که عزم و خواست برای ارتقا بهره‌وری در راس هرم سازمان قرار داشته باشد. موضوع بهره‌وری در کشور ما به دهه ۴۰ بر می گردد که عضو سازمان آسیایی بهره‌وری شدیم.

رییس سازمان ملی بهره وری افزود: هدف گذاری در برنامه ششم این بود که ۳۵ درصد رشد اقتصادی از بهره‌وری باشد یعنی از رشد ۸ درصدی اقتصاد، ۲.۸ درصد را بهره‌وری برآورد کند اما طی ۲ سال نخست برنامه ششم توسعه، اگر چه بخش حمل و نقل سهم خوبی در تامین بهره وری داشته اما رشد بهره‌وری در کل اقتصاد منفی ۲.۴ درصد بوده است.

او با بیان این که با گذشت ۳ سال از برنامه توسعه هنوز نتوانسته ایم متوجه شویم چه مشکلاتی مانع از ‌رشد بهره‌وری بخش حمل و نقل ریلی شده است، گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ هدف‌گذاری در بخش حمل و نقل ۲.۱ درصد بوده است اما رشد بهره‌روی سرمایه در بخش حمل و نقل حدود ۴.۸ درصد محقق شده است، رشد ارزش افزوده ۵ درصد و رشد موجودی سرمایه ۲ دهم بوده است. همچنین رشد بهره‌وری نیروی کار۳.۶ درصد و وضعیت رشد نیروی کار ۱.۴ درصد برآورد شده است.

پهلوانی با اشاره به این که صحبت‌های آقای رسولی مبنی بر سازماندهی امکانات نشان از مساله شناسی دارد که ما به دنبال آن هستیم، تصریح کرد: ماده ۵ قانون برنامه ششم در بین برنامه‌های توسعه بسیار مترقی‌تر است اما نقطه ضعف این ماده زمانبندی تعریف شده برای استقرار چرخه بهره‌وری و تدوین برنامه عملیاتی ظرف مدت ۶ ماه است؛ چرا که این امر در زمره برنامه‌های میان مدت تعریف می شود و برایی استقرار چرخه، تعیین مسائل و تعریف راهکارهای بهبود هر دستگاهی حداقل یک یا دو سال زمان نیاز است.

او ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ سازمان ملی بهره‌وری برنامه عملیاتی را برای دستگاه‌های اجرایی در ۱۰ گام تعریف کرد که تاکنون ۶۹ درصد دستگاه ها گام یک و دو را طی کردند، ۴۳ درصد گام ۳ و ۴ را پیمودند و تنها ۸ درصد گام پنج و ۶ را انجام داده‌اند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا