امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید محصولات زراعی سیستان و بلوچستان دو برابر می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با بهره برداری از طرح آبرسانی، میزان تولید محصولات زراعی و باغی، به طور متوسط از سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن به حدود ۹۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های آبی در استان سیستان و بلوچستان گفت: با بهره برداری از طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار اراضی استان سیستان و بلوچستان میزان تولید محصولات زراعی و باغی به طور متوسط از سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن به رقم حدود ۹۶۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: این استان با متوسط بارندگی ۵۰ میلی متر و ظرفیت تبخیر بیش از ۴۰۰۰ میلی متر در سال جزو مناطق خشک و فرا خشک است که فعالیت‌های کشاورزی متاثر از خشکسالی‌های دهه گذشته و بادهای موسمی زندگی و معیشت را برای مردم سخت و طاقت فرسا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بعد از سفر رئیس‌جمهور در سال ۹۳ به این استان و تاکید مقام معظم رهبری عملیات اجرای طرح انتقال آب از طریق لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی با تخصیص اعتبار حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در نیمه دوم سال ۹۴ آغاز شد.

وی گفت: در این طرح با طراحی و اجرای شبکه لوله انتقال آب از میان ۲۰۰ هزار هکتار اراضی انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری در ۴۶ هزار هکتار اراضی ۷۲۹ روستای دارای حق آبه شهرستان‌های زهک هامون هیرمند و نیمروز فراهم می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف تامین امنیت غذایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام کشاورزی مدرن و اقتصادی از جمله کشت‌های گلخانه‌ای گیاهان دارویی آبزی‌پروری باغات و دام‌های پر بازده فراهم شده است.

خاوازی گفت: این طرح شرایطی را فراهم می‌کند که آب تخصیص یافته از طریق خطوط لوله بسته و بدون تلفات تا ابتدای مزارع پنج هکتاری منتقل شود.

وی افزود: این طرح در ۱۶ ناحیه ۱۲۵۰۰ هکتاری با سطح قابل آبیاری حدود ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار در هر ناحیه و احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ با حداکثر ظرفیت ۳۹ متر مکعب بر ثانیه با نصب بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله اصلی و فرعی و به کارگیری ۲۸۰۰ نفر نیرو اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حجم بالای لوله‌های مورد نیاز این طرح با کمک بخش خصوصی با سرمایه گذاری ۱۵ میلیون دلار در منطقه احداث شد که ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر را در پی داشت.

خاوازی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از خطوط لوله اصلی انتقال آب در فاز نخست ۳۲ هزار هکتار از مساحت طرح آماده آبیاری است و ۱۴ هزار هکتار باقی مانده پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد دارد.

وی گفت: با تشکیل ۱۷ تعاونی تولید روستایی شرایط لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری از طرح و مدیریت زنجیره ارزش فراهم شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت پیشنهادی شرایط لازم برای تولید مستمر و ارتقای درآمد ساکنان و ایجاد اشتغال ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر غیر مستقیم در زمینه تأمین نهاده‌ها بهره برداری و نگهداری و خدمات پشتیبانی صنایع تبدیلی و تکمیلی بازاریابی و حمل و نقل و زنجیره تولید فراهم می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت منابع آبی افزود: قبل از سال ۹۲ کل سطح تجهیز شده در سیستم‌های نوین آبیاری ۱۸ هزار هکتار بوده که در حال حاضر به بیش از ۴۰ هزار هکتار رسیده و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است و اقدامات لازم برای رسیدن این عدد به ۱۰۰ هزار هکتار در دستور کار قرار دارد.

خاوازی افزود: در این سفر نیز ۸۰۶ طرح در بخش آب و خاک و آبخیزداری بیابان زدایی با اعتبار حدود ۲۶۴ میلیارد تومان به طور همزمان افتتاح می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یک و یک دهم میلیون هکتار مربوط به فعالیت‌های دولت تدبیر و امید است و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی حدود ۶۰۰ هزار هکتار در این دولت صورت گرفته است.

وی افزود: از مجموعه ۳۹۰ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی ۲۰۰ هزار هکتار در این دولت بوده و موجب شده است تا بازدهی آبیاری از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵ درصد برسد.

خاوازی گفت: بهره برداری آب در سطح کشاورزی از ۹۲۰ گرم به ازای هر متر مکعب به هزار و ۴۵۰ گرم افزایش یافته و با اجرای طرح‌های آب و خاک از سال ۹۲ حدود ۵ و نیم میلیارد مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا