امور زیربناییراه و ساختمان

دارندگان کامیون فرسوده توان پرداخت آورده چند هزار یورویی برای نوسازی را ندارند/ خطر واردات کامیون‌های نو بدون گواهی اسقاط برای بازار آزاد

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری ناشیانه به موضوع نوسازی ناوگان فرسوده ورود کرده است، باید مطالعات بیشتری انجام می‌شد و به نظر می‌رسد که امکان بازنگری در آن وجود دارد.

احمد کریمی در گفت‌وگو با ایلنا درباره دستورالعمل‌های طرح جدید نوسازی ناوگان کامیونی اظهار داشت:‌ درباره تصویب واردات کامیون‌های سه سال کارکرده بین سازمان راهداری و سازمان ملی استاندارد اختلافاتی وجود داشت و سازمان استاندارد واردات کامیون‌های سه سال کارکرده را هم نمی‌پذیرفت که در نهایت درباره واردات این دستگاه‌ها هم توافق حاصل شد.

وی ادامه داد: اعلام شد اساسا تعداد ‌کامیون‌های صفر مدل گذشته که سه سال است تولید شده‌اند اما به هر دلیل به عرضه نرسیده‌اند قابل توجه نیست که بخواهیم وارد بحث واردات آن‌ها شویم، ضمن اینکه قیمت کامیون صفر مدل گذشته تفاوتی با کامیون جدید ندارد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به موضوع واردات کامیون نو از چند کشور اروپایی و آسیایی گفت: بحث محدودیت واردات کامیون از چند کشور مطرح نیست و به شدت موافق حذف کشور چین از لیست کشورهای وارد کننده هستیم. معتقدیم که ناوگان نو چینی به مراتب از ناوگان فرسوده، پرهزینه‌تر،خطرناک‌تر،‌ پرمصرف‌تر و آلاینده‌تر هستند.

وی افزود: البته در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد که محصول اروپایی را از کدام کشور وارد کنیم.  

کریمی با اشاره به ابهامات این طرح اظهار داشت: یکی از مهم ترین ابهامات طرح این است که ساز و کار اجرای آن مشخص نشده و معلوم نیست متقاضیان در این طرح با چندین هزار یورو باید چگونه کامیون مورد نظر خود را خریداری کنند. در این طرح واردات از طریق چهار گروه انجام می شود. گروه اول شرکت‌های خودروساز هستند که می‌توانند واردکننده باشند و در این مرحله امکان واردات ۱۰۰۰ دستگاه کامیون را دارند. گروه دوم شرکت‌های حمل و نقل توانمند با مجوز فعالیت کشوری هستند که واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون برای آنها دیده شده است. سومین گروه شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صمت هستند که سقف واردات برای آنها  50 دستگاه کامیون است. همچنین چهارمین گروه دارندگان ناوگان هستند که امکان واردات ۱۰ دستگاه کامیون را دارند. در حقیقت سه گروه اول هم ناوگان را برای گروه چهارم وارد می‌کنند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: اگر قرار باشد مالکان دارای ناوگان فرسوده، کامیون خود را اسقاط و تحویل دهد و مابقی هزینه خرید را به همراه داشته باشد، انگیزه‌ای برای نوسازی نخواهد بود. کامیون فرسوده باید به عنوان سهم آورده محسوب شود.    

کریمی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت کامیون صفر، قیمت ناوگان فرسوده هم افزایش داشته به طوری که کامیون ماک مدل ۱۹۷۶ حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، ادامه داد: در این طرح آورده راننده می‌تواند ماشین فرسوده باشد مابقی هزینه خرید کامیون صفر هم باید به صورت اقساط باشد و اقساط هم باید به گونه‌ای باشد که توان پرداخت آن  برای رانندگان وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: هر چند اعلام شده از سوم خرداد ماه ثبت نام برای نوسازی ناوگان فرسوده شروع می‌شود، اما هنوز این ابهامات روشن نشدند.  

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به طرح کلید به کلید که از سوی رییس جمهوری مطرح شده بود و علت عدم اجرای این طرح گفت: این طرح جدید ارتباطی به طرح رییس جمهوری ندارد. معتقدم آن طرح بدون مطالعات مطرح شده بود و امکان اجرای آن به دلایلی وجود ندارد.

وی افزود: چند گروه ناوگان سنگین وجود دارد. گروه اول ناوگان شناخته شده‌ای داریم که دارای کارت هوشمند معتبر هستند که تعداد این گروه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه است. گروه دوم ناوگان دارای کارت هوشمند هستند اما کارت هوشمند آنها معتبر نیست که این گروه را هم نمی‌توان از ردیف ناوگان فرسوده خارج کرد. گروه دیگر ناوگانی هستند که کارت هوشمند ندارند اما فعال هستند.  

کریمی با بیان اینکه در این میان باید ناوگان فرسوده درون شهری، نقطه صفر مرزی و … را هم در نظر گرفت، ادامه داد: در مجموع آمار ناوگان فرسوده در کشور حداقل ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون اعم از ناوگان جاده‌ای و درون شهری است.  

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور تاکید کرد: به طور قطع طرح کلید به کلید رییس جمهوری با این میزان ناوگان فرسوده قابل اجرا نبود.  

کریمی با بیان اینکه در مرحله اول واردات ناوگان جدید، امکان ورود ۵۰ هزار دستگاه کامیون وجود دارد که این تعداد یک ششم ناوگان فرسوده کشورمان محسوب می‌شود، ادامه داد: در حالی که چند روز تا زمان ثبت نام باقی نمانده است،‌ هنوز مشخص نیست سهم آورده افراد چقدر است و به طور قطع  80 درصد دارندگان ناوگان فرسوده امکان پرداخت چندین هزار یورو را ندارند.  

وی با اشاره به موضوعی در این طرح که می‌تواند برای بازار خودروهای سنگین بسیار خطرناک باشد، گفت: در دستورالعمل طرح جدید نوسازی ناوگان فرسوده آمده است، زمانی که خودرو وارد گمرک شد، در صورت ارایه گواهی اسقاط، واردکننده مشمول ۲۵ درصد معافیت گمرکی می‌شود. بنابراین اگر گواهی اسقاط ارایه نشد هم می‌توانند باز هم نسبت به واردات این کامیون‌‌ها اقدام کنند و به صورت آزاد به فروش برسانند بدون اینکه در ازای آن کامیونی اسقاط شود. به طور قطع این روند باعث خواهد شد که تعداد ناوگان از گذشته هم بیشتر شود این در حالی است که متوسط عملکرد ناوگان در شرایط فعلی هم بسیار پایین است.   

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با تاکید بر اینکه دولت نباید رفتار کودکانه داشته باشد و در مقابل انتقادها جبهه بگیرد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری ناشیانه به موضوع نوسازی ناوگان فرسوده ورود کرده است، باید مطالعات بیشتری انجام می‌شد و به نظر می‌رسد که امکان بازنگری در آن وجود دارد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا