ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کاربران ایرانی تلگرام چند نفرند؟

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، از زمانی که «پاول دورف» روسی، شبکه‌ پیام‌رسان جدیدی به نام تلگرام را به دنیا معرفی کرد، زمان زیادی نمی‌گذرد و اگرچه این جوان روسی نتوانست دنیای مجازی را به تسخیر خود درآورد اما اختراعش به سرعت در ایران گسترش یافت و حتی روی بعضی از رفتارهای اجتماعی و سیاسی ایرانیان تأثیر گذاشت. درباره تأثیر این پیام‌رسان اجتماعی روی زندگی مردم، ادعاهای زیادی بیان شده و نگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ بعضی آن‌ را عامل افزایش جرم می‌دانند و گروهی درباره امکان استفاده مفید از این پیام‌رسان سخن می‌گویند.

در این‌باره، مدیر «موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران» دیروز و در نشست «شبکه‌های مجازی، دانشگاه و سیاست‌های فرهنگی» به استقبال جوانان ایرانی از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «در ایران جوانان دنبال دوست‌‎یابی و تعاملات مجازی هستند.»

«محمدمهدی فتوره‌چی» در این نشست، رفتار ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها در شبکه‌های اجتماعی را مقایسه کرد: «کشور فرانسه بین کشورهای اروپایی جایگاه چهارم را از لحاظ تعداد کاربران و نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی دارد. شاید دوسوم مردم فرانسه از اینترنت برای انجام امور روزمره و حدود ۹۰‌درصد دانش‌آموخته‌ها از اینترنت با کارکردهای مختلف استفاده می‌کنند.»

همچنین بخوانید

مقایسه رفتار مجازی جوانان ایرانی و فرانسوی بخش دیگری از سخنان فتوره‌چی در این نشست بود: «تحقیقات نشان می‌دهد کاربردهای فرهنگی مثل استفاده از موسیقی یا استفاده از بازی‌های مجازی، در اولویت کاربران نوجوان است. کاربردهای ارتباطی بین جوانان ۱۸ تا ۲۵‌سال بیشتر است و بیشترین وابستگی کاربران نوجوان فرانسوی مربوط به بازی‌های خلاقانه است اما در ایران جوانان دنبال دوست‌یابی و تعاملات مجازی هستند.»

بازدید بیش از یک‌میلیون کاربر ایرانی از سایت‌های غیراخلاقی

شیوه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که بلافاصله پس از پیدایش این فضا، مورد بحث کارشناسان فرهنگی و اجتماعی قرار گرفت و همچنان نیز این بحث ادامه دارد. مدیر گروه موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران به اهمیت جامعه و شرایط در شیوه استفاده از اینترنت نیز اشاره کرد و در این‌باره گفت: «کاربری اینترنت بسته به این‌که در چه جامعه و در چه شرایط فرهنگی است، متفاوت است. یک نظریه‌پرداز معتقد است هر جامعه‌ای برای کاربردهای جدید ارزش خاصی قایل می‌شود و به سمت کاربری‌های جدید می‌رود.»

فتوره‌چی در ادامه آماری را منتشر کرد که پیش از این نیز بعضی از مسئولان درباره آن اعلام خطر کرده‌ بودند: «امیدواریم در سال‌های آینده وضع بهتری داشته باشیم اما در سال‌های گذشته بیش از یک‌میلیون کاربر ایرانی از سایت‌های غیراخلاقی بازدید کرده‌اند.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا