اقتصاد کلان

۷۰ میلیون یورو کالای مصرفی دپو شده چه شد؟

مهلت برای اظهار و ترخیص کالاهای گروه چهارم (مصرفی و غیرضروری) از گمرک مدتی است به پایان رسیده و بعید است دیگر زمانی برای طی فرایند ترخیص مانده این کالاها که سال‌هاست در گمرک و بنادر مانده‌اند، در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کالاهای گروه (۴) نیز ماجرایی شبیه خودروهای دپو شده در گمرک داشتند که از سال‌ها قبل برای واردات آنها اقدام شده ولی تغییر شرایط ارزی و یا ممنوعیت‌هایی که برای واردات اعمال شد، مانع از صدور مجوز برای ترخیص آنها بوده و توقیف شدند.

این گروه عمدتا مصرفی و غیر ضروری بوده و از آنها به کالاهای لوکس هم یاد می‌شود، مجموعه‌ای بیش از ۷۰ میلیون یورو که در بین آنها انواع مختلف از جمله پوشاک، آلات موسیقی، ژل‌های تزریقی، غذای حیوانات و حتی قطعات و کالاهای اولیه کارخانجات صنعتی وجود داشت. بر این اساس مخالفت‌هایی در رابطه با ترخیص کالاهای گروه(۴) وجود داشت که در یکی از موارد به این برگشت که با توجه به شرایط ارزی موجود تخصیص به واردات این نوع از کالاها قابل پذیرش نیست، اما بعد از حواشی بسیار، در نهایت در بهمن ماه سال گذشته هیات دولت با ترخیص این کالاها در قالب شرایط تعریف شده موافقت کرد.

در جریان واکنش‌هایی که نسبت به ترخیص این کالاها مطرح بود اعلام ارونقی -معاون فنی گمرک- از این حکایت داشت که تمام این اقلام قبل از ممنوعیت واردات، وارد بنادر و گمرکات شده و به دلایل مختلف صاحبان کالا نتوانسته‌اند در مهلت‌های قانونی قبلی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام کنند و پیشنهاداتی که تصویب شده در راستای تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در بنادر و گمرک با رعایت حقوق مکتسبه‌ ای بوده که برای صاحبان این کالاها ایجاد شده است و چنانچه اقلامی مشمول شرایط مندرج در مصوبه ابلاغی از نظر تاریخ ثبت سفارش، تاریخ قبض انبار یا تاریخ بارنامه نشود، به هیچ عنوان قابلیت ترخیص ندارد و باید با توجه به قوانین مربوطه نسبت به اعاده آنها به خارج از کشور اقدام شود.

به هر صورت طبق مصوبه دولت قرارشد که ویرایش یا تمدید ثبت سفارش تا پایان سال ۱۳۹۸، برای اظهار کالاهای گروه (۴) به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸،  دارای ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بارنامه و یا قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی باشند به صورت بدون انتقال ارز با تایید منشا ارز توسط بانک مرکزی، بلامانع باشد.

اکنون بیش از دو ماه از مهلت اظهار کالاهای گروه (۴) گذشته و تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران حاکی از آن است که دیگر امکان اظهار این کالاها برای صاحبشان وجود نداشته و طبق مصوبه فقط زمان برای اظهار کالا تعیین شده بود که تمام شد ولی قید زمانی برای ترخیص آنها وجود ندارد و از این رو کالاهایی که اظهار شده‌اند همچنان امکان ترخیص خواهند داشت.

با پایان زمان اظهار، فعلا گمرک ایران گزارشی در این رابطه که از مجموع ۷۰ میلیون یورو کالا چه میزان اظهار و ترخیص و یا باقی مانده‌اند ارائه نکرده است، اما ظاهرا هیچ تصمیمی برای تمدید زمان و تعیین تکلیف مانده این کالاها نیز وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا