انرژی

دستور پوتین برای حمایت از صنعت نفت داخلی

رییس جمهور روسیه تا ۱۵ ژوئن به دولت خود فرصت داد تا طرحی را برای حمایت از صنعت نفت این کشور که تولیدش را تحت توافق با اوپک به میزان قابل توجهی محدود کرده است، پیدا کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسنادی که در وب سایت کرملین منتشر شد، نشان داد که ولادیمیر پوتین به وزیرانش دستور داد نرخ ویژه‌ای‌ را تعیین کنند تا شرکت خط لوله ترانس‌نفت و شرکت راه آهن روسیه برای هزینه حمل نفت و فرآورده‌های نفتی در دوران اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس دریافت کنند. ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت که بزرگترین تولیدکننده روسیه است، خواستار تطبیق نرخ حمل و نقل و تنظیم آن مطابق با قیمت‌های بازار شده بود.

شرکت‌های خدمات میدان نفتی بزرگ هم ممکن است در لیست شرکت‌هایی که از نظر سیستماتیک برای دولت روسیه مهم به شمار می‌روند قرار گیرند و مشمول برخورداری از حمایت دولتی شوند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ماه گذشته اظهار کرده بود با کاهش تولید که مطابق با اجرای پیمان نفتی اوپک پلاس انجام خواهد شد، درآمد شرکت‌های خدماتی ممکن است حداکثر ۴۰ درصد و در بعضی موارد بیشتر کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

گروه اوپک پلاس که شامل ۲۳ کشور از جمله روسیه است، ماه میلادی گذشته با هدف تقویت قیمت‌ها و جبران افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا توافق کردند تولید نفت مجموعا به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز طی ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده ‌شود. روسیه و عربستان سعودی بزرگترین سهم را به میزان حدود ۲.۵ میلیون بشکه درر وز در این محدودیت عرضه که قرار است به مدت حدود دو سال ادامه پیدا کند، برعهده گرفته‌اند.

طبق پیمان اوپک پلاس، محدودیت عرضه از ژوییه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نواک ۱۸ ماه مه اعلام کرد که این کشور زودتر به کاهش تولیدی که مطابق با توافق اوپک پلاس متعهد شده بود، رسیده است. اظهارات وی نشان داد که روسیه احتمالا در دیدار ماه آینده کشورهای تولیدکننده نفت برای بررسی پیشرفت محدودیت عرضه، خواستار پایبندی دقیق‌تر به توافق کاهش تولید خواهد شد.

طبق اسناد کرملین، شرکت‌های نفتی در دوران اجرای توافق اوپک پلاس، به دلیل عقب ماندن از اهداف تولیدی که در طرح‌های توسعه میدان نفتی تعیین شده است نباید مجازات شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا