اقتصاد کلان

ثبت بدترین عملکرد اقتصاد رژیم صیهونیستی در قرن بیست و یکم!

رشد اقتصادی رژیم صیهونیستی به پایین‌ترین سطح خود طی ۲۵ سال اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، با شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها،  در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی رژیم صیهونیستی به منفی ۷.۱ درصد رسید تا بدین ترتیب، نخستین رشد اقتصادی فصلی منفی از سال ۲۰۱۲ و بدترین عملکرد اقتصادی این کشور از سال ۱۹۹۵ تاکنون رقم بخورد. رشد بخش مخارج شخصی که بار حدود نیمی از کل رشد اقتصادی این کشور را بر دوش دارد طی این مدت به سطح بی سابقه منفی ۲۰.۳ درصد رسیده است.

رشد در بخش دارایی های ثابت منفی ۱۷.۳ درصد و مخارج دولتی منفی ۱۰.۳ درصد اندازه گیری شده است. تجارت خارجی این کشور نیز تحت تاثیر شیوع کرونا دچار مشکل شده تا جایی که در سه ماهه نخست سال میزان صادرات رژیم صیهونیستی ۵.۹ درصد و میزان واردات ۲۷.۵ درصد کاهش داشته است.  

همچنین بخوانید

در واکنش به ثبت این رشد ضعیف، بانک مرکزی رژیم صیهونیستی اعلام کرد نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۰.۱ درصد باقی نگه خواهد داشت تا به تقویت رشد اقتصادی کمک کند.

از سوی دیگر  کرونا و تعطیلی کسب و کارها باعث شد تا نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه اسکاندیناوی یعنی سوئد بالا برود تا جایی که نرخ بیکاری تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۴ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته به ۸.۲ درصد رسیده است. طی این مدت شمار افراد بیکار سوئدی با ۷۹ هزار نفر افزایش به ۴۴۹ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش ۱۰۰ هزار نفری شمار شاغلان، اکنون ۵ میلیون و ۵۰۰۰ نفر در این کشور شاغل هستند.

در همین مدت نرخ مشارکت در بازار کار با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۲.۴ درصد رسید.  

متوسط نرخ بیکاری سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۹۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده طی این مدت مربوط به ژوئن سال ۱۹۹۷ با ۱۰.۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به ژوئیه ۱۹۸۹ با ۱.۳ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا