امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

همتی جهادی برای نظارت در کردستان/سلامت مردم زیر نگاه دامپزشکی

سنندج – نظارت مستمر و منظم بر عرضه فرآورده های مختلف دامی در استان کردستان در سایه همت جهادی دامپزشکی این استان به صورت روزانه و حتی ساعتی همچنان ادامه دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نزدیک به ۳ هزار واحد از جمله مراکز عرضه گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، رستوران ها، مراکز عرضه غذای آماده، مرغداری ها و کشتارگاه در استان کردستان در حال فعالیت هستند و نظارت روزانه و مستمر بر فعالیت های این واحدها یکی از برنامه های اصلی و محوری اداره کل دامپزشکی استان کردستان در راستای تامین و نهادینه کردن سلامت غذایی مردم است.

طی چهار سال اخیر موضوع نظارت های مستمر و منظم بر بازار و تامین سلامت مردم در اولویت فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان کردستان قرار گرفته است و در این راستا فعالیت های مختلفی برای نیل به این هدف انجام شده و به مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، اعیاد، تعطیلات نوروز این نظارت ها تشدید می شود.

شامگاه سه شنبه و با همراهی مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان، رئیس دامپزشکی سنندج و یک تیم بازرسی به همراه خبرنگاران چندین رسانه جمعی شماری از مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، مراکز پخش غذای آماده، رستوران ها در مناطق مختلف شهر سنندج از نزدیک مورد بازدید و بازرسی قرار گرفت.

بازرسی از مراکز عرضه از ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج آغاز شد و سپس مراکز مختلفی از منطقه بهاران، شهرک سعدی، شریف آباد، خیابان انقلاب و … نیز از نزدیک مورد بازرسی قرار گرفت و در این بازرسی علاوه بر در جریان قرار گرفتن روند بازرسی ها مقداری گوش قرمز و سفید و البته سایر فراورده های فاسد شده و غیرقابل استفاده هم کشف و ضبط شد.

بازرسی روزانه از مرکز و احدهای عرضه فراورده های دامی کردستان

یکی از ویژگی های اصلی فعالیت های دامپزشکی کردستان برای نظارت بر این مراکز عرضه، تهیه دفترچه ای در محل مرکز عرضه است به گونه ای که تمامی بازرسی های صورت گرفته در این دفترچه ها با تاریخ و زمان مشخص و حتی نوع فرآورده ضبط و کشف شده غیرقابل استفاده و فروش در آن قید می شود.

مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان در خصوص نحوه تهیه و توزیع این دفترچه های نظارت و بازرسی در مراکز عرضه، اظهار کرد: از چهار سال قبل و در راستای منظم کردن فعالیت های بخش نظارت و بازرسی این دفترچه ها تهیه و در سراسر استان در اختیار مراکز عرضه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این دفترچه ها علاوه بر مشخصات مسئول مرکز عرضه، جدول های مشخصی نیز طراحی شده و تمامی بازرسی های صورت گرفته از سوی همکاران ما به صورت کامل ثبت می شود بنابراین در حال حاضر ما در جریان تعدادی بازرسی ها از تمامی مراکز قرار گرفته و این مهم بر روی وضعیت فعالیت واحد نیز تاثیرگذار است.

جلب اعتماد مرکز و صاحبان واحدها و مراکز عرضه

در ادامه بازرسی از مراکز و واحدهای مختلف تولید فرآورده های دامی و طیور در سنندج، ارتباط بسیار خوب مدیرکل و تیم های بازرسی با مردم به ویژه صاحبان این گونه مراکز بود به گونه ای که علیرغم کشف و ضبط مقادیر مختلفی مواد فاسد شدنی و غیرقابل استفاده ولی واکنش ها از سوی صاحبان این واحدها بسیار خوب و قابل توجه بود.

مدیرکل دامپزشکی در خصوص این گونه رفتار بازرسان دامپزشکی کردستان و همچنین صاحبان مراکز عرضه، بیان کرد: ما در کنار اعمال دقیق قوانین و مقررات سعی و تلاش جدی داشته ایم که ارتباط خوب و مناسبی با مردم به ویژه صاحبان این مراکز و واحدها داشته باشیم.

ورمقانی یادآور شد: به هر حال وقتی که هر مقدار از فرآورده های غیرقابل استفاده از یک واحد و مرکز عرضه کشف و ضبط می شود ضرر مالی متوجه فرد خواهد بود ولی تمامی سعی و تلاش من و همکاران این است که با زبان خود مردم با آنها ارتباط برقرار گرفته و ضمن توجیه مسئله، مردم را در جریان اهمیت موضوع سلامت قرار دهیم.

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در جریان بازرسی های صورت گرفته از مراکزو واحدهای عرضه در سطح استان کردستان، منظم بودن و مسمتر بودن این بازرسی هاست به گونه ای که روز گذشته شماری از این مراکز و واحدها گاهاً روزی دوبار نیز مورد بازرسی و نظارت قرار گرفته بودند.

استفاده از تمامی پرسنل دامپزشکی کردستان در حوزه نظارت و بازرسی

مدیرکل دامپزشکی کردستان در خصوص روند بازرسی ها بر روی مراکز و واحدهای عرضه و حتی واحدهای تولیدی، یادآور شد: در حال حاضر کل پرسنل اداره کل دامپزشکی کردستان در سطح استان ۱۶۰ نفر است و تنها ۷۰ نفر از این افراد نیروهای عملیاتی هستند و به همین دلیل در نگاه اول ما با کمبود شدید نیروها برای نظارت و بازرسی بر بازار مواجه هستیم.

مجتبی ورمقانی گفت: ما برای جبران این کمبود نیرو در مقابل حجم بالای کار، از تمامی پرسنل شاغل در اداره کل دامپزشکیکردستان استفاده کرده ایم و به همین دلیل نه تنها نیروهای شاغل در سایر بخش ها که حتی مدیرکل، معاونین و مدیران استانی و روسای شهرستان ها نیز خود در قالب تیم های بازرسی از واحدها و مراکز بازرسی می کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به سه هزار واحد در سطح استان تحت پوشش و نظارت اداره کل دامپزشکی کردستان قرار دارند و خوشبختانه در سایه این ایثار و تلاش جدی تمامی همکارانم، موضوع نظارت و بازرسی ها به صورت روزانه دنبال می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان عنوان کرد: این بازرسی ها و نظارت ها مستمر باعث شده است که میزان اعتماد مردم برای تامین نیازهای خود در این بخش افزایش یابد و انتظار داریم که در سایه همکاری و مشارکت هر چه بهتر واحدها و مراکز عرضه این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

انجام ۱۴ هزار مورد نظارت و بازرسی در ماه مبارک رمضان

وی در بخش پایانی سخنان خود آماری از اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل دامپزشکی استان کردستان در طرح رمضان امسال را ارائه کرد و افزود: در ماه مبارک رمضان در مجموع ۱۴ هزار مورد بازدید از مراکز در سراسر استان کردستان انجام شده است.

ورمقانی اظهار کرد: در جریان بازرسی های صورت گرفته از سوی اداره کل دامپزشکی کردستان شش هزار و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد فاسد شده و غیرقابل استفاده شامل گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ و سایر اقلام این چنین کشف و ضبط شده است.

وی ضمن تقدیر از همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، یادآور شد: خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی با این دو نهاد در سطح استان داریم و تنها در ایام ماه مبارک رمضان ۲۲۰ مورد پرونده در این خصوص تشکیل شده و در سایه همکاری تعزیرات حکومتی و دادستانی، با افراد مطابق با قانون برخورد می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ضمن تقدیر از اعتماد و همراهی مردم به فعالیت های این نهاد متولی بخش سلامت، عنوان کرد: خوشبختانه همراهی و اعتماد خوبی در این بخش شکل گرفته و در همین راستا خود تولید کنندگان، عرضه کنندگان و اقشار مختلف مردم اعتماد ویژه به فعالیت های اداره کل دامپزشکی کردستان دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا