اقتصاد کلان

کرونا یک پنجم اقتصاد فرانسه را می‌بلعد!

مرکز آمار فرانسه از احتمال ثبت رشد منفی ۲۰ درصدی اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، اقتصاد فرانسه در سه ماهه نخست امسال ۵.۸ درصد کوچک شده بود اما به نظر می رسد که شرایط برای دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو سخت‌تر از قبل خواهد شد، چراکه مرکز آمار این کشور در گزارش جدید خود هشدار داد به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کسب  وکارها رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم امسال به منفی ۲۰ درصد خواهد رسید.

به گفته این مرکز تا اواسط ماه می اقتصاد فرانسه با ۲۱ درصد کمتر از ظرفیت کامل خود در زمان قبل از بحران کرونا مشغول به فعالیت بوده است و در صورتی که محدودیت‌ها تا پایان سال باقی بمانند، این احتمال وجود دارد که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به منفی هشت درصد نیز سقوط کند.

همچنین بخوانید

نتایج نظرسنجی های صورت گرفته توسط مرکز آمار فرانسه نشان می دهد که در ماه می نیز سطح اطمینان مصرف کنندگان فرانسوی کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون رسیده است. این مرکز همچنین نسبت به رسیدن نرخ بیکاری فرانسه به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی ۲۰۰۹ هشدار داده است.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد فرانسه امسال حدود هشت درصد کوچک خواهد شد. دولت برای حمایت از بخش های مختلف و کاستن از تبعات اقتصادی شیوع کرونا ابتدا ۱۰۰ میلیارد یورو اعتبار تخصیص داد که کمی بعد این مبلغ به ۱۱۰ میلیارد یورو افزایش یافت. این میزان اعتبار معادل چهار درصد اندازه اقتصاد این کشور است. 

از سوی دیگر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که با توجه به باقی ماندن احتمالی پیامدهای منفی ویروس کرونا روی سطح فعالیت‌های تجاری، رشد اقتصادی امسال کشورهای عضو منطقه یورو احتمالا عددی بین منفی هشت تا منفی ۱۲ درصد خواهد بود.

به گفته لاگارد، احتمال تحقق سناریو خوش‌بینانه بعید است و اکنون احتمال تحقق سناریو بدبینانه بیشتر شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا