انرژی

رایزنی وزیران اوپک پلاس برای تمدید توافق فعلی کاهش تولید نفت

روسیه اعتراضی به تغییر زمان دیدار آینده گروه اوپک پلاس و جلو انداختن یک هفته‌ای آن ندارد و به گفته منابع آگاه، رایزنی برای تمدید کاهش تولید به میزان فعلی به مدت سه ماه دیگر در جریان است.

به گزارش آرمان اقتصادی، الجزایر که ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد، پیشنهاد کرد تاریخ نشست اوپک و متحدانش به جای روزهای نهم و دهم ژوئن، چند روز زودتر در چهارم ژوئن برگزار شود تا کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق و کویت برای فروش نفت به مشتریان‌شان راحت‌تر برنامه‌ریزی کنند.

عدم مخالفت روسیه با برگزاری زودتر نشست اوپک پلاس نشان می‌دهد که این کشور به توافق با عربستان سعودی درباره نحوه ادامه توافق کاهش تولید تا پایان سال نزدیک شده است.

همچنین بخوانید

گروه اوپک پلاس که ۲۳ کشور شامل عربستان سعودی و روسیه در آن حضور دارند، پس از سقوط تقاضا در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا با هدف تقویت قیمت‌ها و مقابله با اشباع عرضه، در آوریل با کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کرد.

طبق توافق اولیه، قرار است میزان کاهش تولید از ژوییه تا پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۷.۷ میلیون بشکه در روز برسد. بر همین اساس، نیجریه و شرکت نفتی دولتی ابوظبی برنامه‌هایی برای افزایش صادرات نفت از ژوییه اعلام کرده‌اند.

کاهش تولید از سوی گروه اوپک پلاس با کاهش تولید از سوی کشورهای خارج از این گروه شامل آمریکا و کانادا همراه شد و کمک کرد قیمت‌های نفت به بالای ۳۵ دلار در هر بشکه صعود کنند با این حال قیمت‌ها نسبت به سطح قیمت ابتدای سال ۲۰۲۰ نیمی کاهش نشان می‌دهند.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که عربستان سعودی پیشنهاد کرده است کاهش تولید نفت به همین میزان فعلی تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند اما این پیشنهاد هنوز مورد موافقت روسیه قرار نگرفته و این کشور معتقد است که محدودیت‌ها باید تدریجی تسهیل شوند.

یک نماینده اوپک به بلومبرگ اظهار کرد که اوپک پلاس در حال بررسی تمدید کاهش تولید فعلی به مدت سه ماه دیگر است. با توجه به این که تحولات بازار به سرعت در حال وقوع هستند، ترجیح بر در پیش گرفتن اقدامات کوتاه مدت و بهم نزدن روند برقراری مجدد توازن بازار است.

اگر تصمیم برای جلو انداختن زمان نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شود، به معنای تاریخ زمان برگزاری نشست‌های کمیته فنی مشترک اوپک پلاس است که معمولا قبل از نشست وزیران برگزار می‌شود.

در حال حاضر برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی اوپک در روزهای دوم و سوم ژوئن و نشست کمیته فنی مشترک برای ارزیابی اجرای توافق فعلی کاهش تولید در پنجم ژوئن برنامه‌ریزی شده است.

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در ماه مه که عربستان سعودی و متحدانش کاهش تولید چشمگیرتری را اعمال کرده‌اند، به پایین‌ترین حد دو دهه گذشته سقوط کرده است.

با این حال طبق نظرسنجی مذکور، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید حدود ۷۵ درصد بود و کشورهایی شامل نیجریه و عراق به طور کامل به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا