انرژی

تصمیم اوپک پلاس چه خواهد بود؟

در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس به‌گوش می‌رسد، کارشناسان بر این باورند که برای رسیدن به وضعیت پایدار در بازار نفت باید ارزیابی‌های کارشناسی از میزان تقاضا، عرضه و میزان پایبندی کشورها به تعهدات داده شده صورت بگیرد و سپس در این رابطه تصمیم گیری شود.

محمد خطیبی – کارشناس حوزه انرژی – با اشاره به نشست آتی اوپک و تاثیر آن در بازار نفت، به ایسنا گفت: اوپک پلاس منهای آمریکا و چند کشور دیگر در نشست‌های قبلی توافقی مبنی بر کاهش تولید تا پایان سال و حتی سال آینده را نیز داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عمل به این تعهدات و تغییر توافق فعلی بستگی زیاد به شرایط بازار دارد، تصریح کرد: باید در ابتدا بازار به طور دقیق بررسی و میزان عرضه و تقاضا براورد شود و به دنبال آن تصمیم‌گیری در مورد افزایش و یا کاهش تولید صورت بگیرد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه انرژی افزود: به اعتقاد من به احتمال زیاد باید کاهش تولید ادامه یابد، همانطور که در توافق قبلی نیز تاکید شده که تا آخر سال کاهش‌ها ادامه داشته باشد اما از میزان آن کاسته شود.

خطیبی با بیان اینکه توافق بر سر میزان کاهش تولید بستگی زیادی به وضعیت بازار دارد، اظهار کرد: آخرین وضعیت بازار باید ارزیابی شود و نتیجه عملکرد کشورها در توافق قبلی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی درباره وضعیت فعلی شرایط بازار گفت: بازار اکنون منتظر ارقام ماه می است و زمانی که نتیجه عملکرد کشورها مشخص شود بازار واکنش نشان خواهد داد، قطعا هرچه میزان تعهد کشورها بیشتر باشد بازار وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به افزایش تقاضا در دنیا و تاثیر آن در بازار نفت، گفت: تقاضا نسبت به قبل بهبود یافته، در حال حاضر چین که کانون شیوع ویروس کرونا بود وضعیت بهتری پیدا کرده ومابقی کشورها نیز در حال بازگشت به شرایط عادی هستند که همین موضوع موجب افزایش تقاضا نفت شده است.

خطیبی با بیان اینکه بررسی وضعیت فعلی بازار نیازمند ارزیابی کارشناسی است، اظهار کرد: باید شرایطی ایجاد شود تا بازار متعادل شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، گروه اوپک پلاس که ۲۳ کشور شامل عربستان سعودی و روسیه در آن حضور دارند، پس از سقوط تقاضا در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا با هدف تقویت قیمت‌ها و مقابله با اشباع عرضه، در آوریل با کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کرد.

طبق توافق اولیه، قرار است میزان کاهش تولید از ژوییه تا پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۷.۷ میلیون بشکه در روز برسد. بر همین اساس، نیجریه و شرکت نفتی دولتی ابوظبی برنامه‌هایی برای افزایش صادرات نفت از ژوییه اعلام کرده‌اند.

کاهش تولید از سوی گروه اوپک پلاس با کاهش تولید از سوی کشورهای خارج از این گروه شامل آمریکا و کانادا همراه شد و کمک کرد قیمت‌های نفت به بالای ۳۵ دلار در هر بشکه صعود کنند با این حال قیمت‌ها نسبت به سطح قیمت ابتدای سال ۲۰۲۰ نیمی کاهش نشان می‌دهند.

اوپک پلاس در حال بررسی تمدید کاهش تولید فعلی به مدت سه ماه دیگر

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که عربستان سعودی پیشنهاد کرده است کاهش تولید نفت به همین میزان فعلی تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند اما این پیشنهاد هنوز مورد موافقت روسیه قرار نگرفته و این کشور معتقد است که محدودیت‌ها باید تدریجی تسهیل شوند.

یک نماینده اوپک به بلومبرگ اظهار کرد که اوپک پلاس در حال بررسی تمدید کاهش تولید فعلی به مدت سه ماه دیگر است. با توجه به این که تحولات بازار به سرعت در حال وقوع هستند، ترجیح بر در پیش گرفتن اقدامات کوتاه مدت و بهم نزدن روند برقراری مجدد توازن بازار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا