اقتصاد کلان

پورابراهیمی: ۶۰ درصد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی زیان‌ده هستند

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت که ۶۰ درصد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی زیان‌ده هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی مشکلات اقتصادی کشور گفت: از سال ۱۳۹۹ که قرار بود دولت لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند رهبری در هامش لایحه بودجه مطلبی نوشتند که اصلاح ساختار بودجه باید انجام شود اما تا امروز چه اتفاقی در خصوص اصلاح ساختار رخ داده است. الان بودجه شبیه ۵ و ۱۰ سال قبل است.

وی اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد پایه جدید مالیاتی برای جلوگیری از فاصله طبقاتی و فرار مالیاتی را از مهم‌ترین مولفه‌های اصلاح بودجه عنوان و خاطر نشان کرد: نکته‌ی دیگر ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است و لازم است برنامه عملیاتی دولت در این خصوص اعلام شود.

همچنین بخوانید

پورابراهیمی با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: بیش از ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت است که اگر معادل ۱۰ درصد آن مولدسازی شود بخش زیادی کسری را جبران می‌کند. سال‌ها بود که بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ارائه نمی‌شد اما مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به این کار کرد. بر این اساس ۶۰ درصد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی زیان‌ده هستند که اینها معادل سه برابر بودجه عمومی کشور را دارند. ما محاسبه کردیم اگر معادل ۱۰ درصد هزینه‌های این شرکت‌ها در برنامه‌ای که دولت می‌تواند ارائه کند کاهش یابد معادل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به اندازه منابع ناشی از فروش نفت در شرایط عادی است که می‌تواند جایگزین شود اما چرا هر سال شرکت‌های دولتی زیان‌ده تر هستند و چه کسی باید متولی این امر باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کدام حکم بودجه در سال جاری برنامه عملیاتی بوده است؟

وی ادامه داد: البته حضور آقای همتی در بانک مرکزی برخلاف مدیریت‌های قبلی فضای جدیدی ایجاد کرد اما امروز باید تصمیم دقیقی برای وضعیت ارز خصوصا کالاهای اساسی گرفته شود. ما ارز دولتی می‌دهیم اما نتیجه‌اش کالای گران است. طبق اعلام بانک مرکزی درباره‌ی نرخ تورم، سبد مصرف خانوارها و فقرا که اقلام اساسی هم در آن وجود دارد نرخ تورمی به مراتب بالاتر دارد. ما سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی را پرداخت می‌کنیم و باید در این خصوص تصمیم بگیریم.

وی در پایان خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی شد و گفت: روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی گزارش عملکردی خود را دادند اما برای این‌که موضوعات را دقیق‌تر و به صورت کارشناسی جلو ببریم، نیازمند برگزاری جلسه غیرعلنی هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا