امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۷ استان کشور از از پرتراکم‌ترین واحدهای مرغ تخمگذار دنیا هستند

رئیس سازمان دامپزشکی گفت:در حال حاضر ۷ استان قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، آذربایجان شرقی و اصفهان از پرتراکم‌ترین واحدهای مرغ تخمگذار کشور و حتی دنیا هستند که این بسیار پر مخاطره است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌صفر ماکنعلی در دیدار با غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در سازمان دامپزشکی کشور در راستای اهداف پدافند غیر عامل و بمنظور پیشگیری و مقابله با بیماری‌های دامی، در تدوین هر برنامه مقابله با بیماری، ۵ جز رصد و پایش؛ معیارهای کنترلی؛ شبکه‌های آزمایشگاهی؛ آموزشی و ترویج و در نهایت نظارت و ارزیابی در نظر گرفته می‌شود افزود: پدافند غیرعامل در خصوص هر کدام از این مراحل می‌تواند به سازمان دامپزشکی کشور کمک کند.

ماکنعلی ساماندهی آزمایشگاه‌های دولتی در ۳ محور توانمندسازی نیروی انسانی آزمایشگاهی؛ ساماندهی تجهیزات و اختصاصی نمودن آزمایشگاه‌ها با توجه به امکانات و ظرفیت‌های منطقه‌ای از دیگر اقدامات مهم سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به لزوم توجه بیشتر بر تولید واکسن‌های دام و طیور و تاکید بر تولید واکسن‌های استراتژیک طیور، از پیگیری تولید بذر واکسن و همکاری در جهت توسعه تولید داخل واکسن‌های دام و طیور بعنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور نام برد.

وی با اشاره به اینکه برخی حوزه‌های زیرمجموعه نظارتی دامپزشکی نیاز به برخی اقدامات اصلاحی دارد، به عارضه وجود مناطق با تراکم بالای طیور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷ استان قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، آذربایجان شرقی و اصفهان از پرتراکم‌ترین واحدهای مرغ تخمگذار کشور و حتی دنیا هستند که این بسیار پر مخاطره است و برای تغییر کاربری آنها باید راه حلی عاجل اندیشید و آن را عملیاتی کرد.

ماکنعلی همکاری در اجرای طرح‌های محدودیت سنی پرورش طیور (پرورش تا ۳۷ روزگی)؛ تدوین و عملیاتی کردن سند راهبردی تولید واکسن؛ احیای مرغ لاین آرین و اجرای برنامه راهبردی بهبود بهداشت دام عشایر را از دیگر برنامه‌های مهم در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور اعلام نمود که با تلاش و پیگیری اسن سازمان اجرا خواهد شد.

درخواست تهیه پروتکل‌های منطقه‌ای پیشگیری از بیماری‌های دامی با کشورهای همسایه

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این دیدار تصریح کرد: سازمان دامپزشکی همکاری مناسبی با سازمان پدافند غیر عامل داشته و سازمان پدافند غیر عامل نیز آماده هرگونه با سازمان دامپزشکی بوده و از تمامی ظرفیت‌های خود در همکاری با این سازمان استفاده خواهد نمود جلالی در ادامه به پیگیری موضوع بکارگیری سرباز در حوزه دامپزشکی جهت همکاری در امور بهداشتی و قرنطینه‌ای اشاره نمود و تأکید کرد که این موضوع را از طریق ستاد نیروهای مسلح پیگیری خواهد نمود.

وی با تاکید بر توانمندسازی نیروی انسانی در بخش دامپزشکی افزود: بایستی از ظرفیت بخش دولتی در امور حاکمیتی استفاده کرد و امور تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کرد.

جلالی خواستار مذاکرات منطقه‌ای با کشورهای همسایه و تهیه پروتکل‌های منطقه‌ای در خصوص پیشگیری از بیماری‌های دامی شد و افزود: سازمان پدافند غیر عامل آماده هرگونه همکاری و انجام هماهنگی‌های لازم در این مورد است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا