انرژی

رد پای مظنونین همیشگی در سنگ اندازی به توافق نفتی اوپک

پایبندی اوپک به توافق اخیر کاهش تولید نفت اگرچه در مجموع بالا بوده است اما توسط تولیدکنندگانی که طبق عادت همیشگی در اجرای تعداتشان تاخیر دارند، تضعیف شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی بلومبرگ نشان داده است که اوپک در ماه مه در تلاش برای برقراری مجدد توازن بازار نفت، به سه چهارم از کاهش تولیدی که متعهد شده بود عمل کرده است. این پایبندی تحت تاثیر عملکرد عراق و نیجریه قرار گرفت که کمتر از نیمی از سهمیه کاهش تولید تعیین شده را انجام دادند.

اوپک و همپیمانانش در گروه اوپک پلاس در واکنش به سقوط کم سابقه تقاضا در بحبوجه شیوع ویروس کرونا، متعد شده‌اند در ماههای مه و ژوئن تولیدشان را مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این گروه که متشکل از ۲۳ کشور است، تا چند روز دیگر برای بررسی گام بعدی خود دیدار خواهد کرد.

همچنین بخوانید

اوپک پلاس درباره حفظ محدودیت تولید در سطح فعلی به مدت چند ماه دیگر به منظور حذف اشباع عرضه‌ای که در دوران پاندمی ویروس کرونا ایجاد شده است، مذاکره خواهد کرد و نرخ بالای پایبندی به توافق ممکن است وزیران این گروه را به ادامه آن تشویق کند. همزمان تولیدکنندگانی که در عمل به تعهداتشان تعلل کرده اند ممکن است برای تضعیف این استراتژی هدف انتقاد قرار بگیرند.

طبق نظرسنجی بلومبرگ، اوپک تولیدش را در ماه مه ۵.۸۴ میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۲۴.۶ میلیون بشکه در روز رسانده است که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۲ است. این آمار بر مبنای اطلاعات مقامات، آمار کشتیرانی، برآورد شرکتهای مشاوره شامل جی بی سی انرژی و انرژی اسپکتس بوده است. نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید ۷۷ درصد بوده است.

عملکرد کلی اوپک برخلاف آنچه در ابتدا بر مبنای آمار رهگیری نفتکشها نشان داده می شد که این گروه به طور کامل به توافق عمل کرده، درخشان نبوده است.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، امارات متحده عربی و الجزایر کشورهایی هستند که در عمل به تعهداتشان در توافقات کاهش تولید، کارنامه قوی داشته‌اند و همگی همان طور که قول داده بودند در توافق اخیر تولیدشان را کاهش دادند. سعودیها تولیدشان را ۲.۸۹ میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۸.۷ میلیون بشکه در روز رساندند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت متعهد شده اند که مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز دیگر در ژوئن به کاهش تولیدشان اضافه کنند تا روند احیای بازار نفت تسریع شود. قیمت ۳۷ دلار هر بشکه نفت همچنان بسیار پایینتر از سطحی است که بسیاری از کشورهای اوپک پلاس برای متوازن کردن بودجه شان به آن نیاز دارند.

با این حال عراق و نیجریه به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشتند. اگر چه کاهش تولید این دو کشور در ماه مه در مقایسه با ادوار قبلی توافقات کاهش تولید مطلوب بود اما همچنان در عمل کامل به تعهداتشان تعلل داشتند. پایبندی عراق به سهمیه کاهش تولید ۴۲ درصد و نیجریه ۳۴ درصد بود.

این دو کشور در گذشته از سوی اعضای قدرتمند اوپک بابت عملکردشان مورد سرزنش قرار گرفته بودند و این مسئله ممکن است در دیدار آتی این گروه تکرار شود.

اوپک پلاس همچنان در حال نهایی کردن تاریخ کنفرانس مجاری خود است. محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر و رییس دوره ای اوپک اوایل هفته جاری پیشنهادی را برای برگزاری زودتر به جای تاریخ نهم و دهم ژوئن نشست مطرح کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نمایندگان اوپک که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: زمانی که این دیدار برگزار شود، وزیران گروه به تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز به مدت چند ماه دیگر متمرکز خواهند شد. این گروه سپس کاهش تولید خود را به پایین هشت میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ تسهیل خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا