اقتصاد کلان

ساداتی‌نژاد: برای تامین ارز واردات مواد اولیه دچار مشکل هستیم

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که تولید کنندگان داخلی در حوزه تامین ارز مواد اولیه شاهد هستند، اظهار کرد: اختصاص ارز برای ثبت سفارش مشکل شده، لازم است به این موضوع توجه کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات اقتصادی کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس خطاب به رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تامین ارز مورد نیاز در خصوص مواد اولیه تولید کنندگان داخلی مورد توجه باشد. اختصاص ارز برای ثبت سفارش دچار مشکل است برای مثال به دلیل وجود تولید کنندگان داخلی در عرصه لنت ترمز واردات ممنوع شده است اما برای مواد اولیه مشکل ارز وجود دارد. ما این تامین ارز را به چه قیمتی می‌خواهیم؟ شمش فولاد را برای تامین ارز خام صادر می‌کنیم ولی میلگرد و صنایع پایین‌دستی شمش ندارد؛ به همین دلیل باید این شمش به محصولات پایین‌دستی تبدیل و سپس صادر شود.

وی ادامه داد: در عرصه نقدینگی و ارائه‌ی تسهیلات بانک‌ها به تولید کنندگان باید بگویم قیمت مواد اولیه چهار برابر شده اما اگر قرار است بانک‌ها به روال قبل تسهیلات بدهند این تولید کنندگان نمی‌توانند مواد اولیه تامین کنند. در خصوص ربح مرکب قانون تصویب کردیم ولی قانون ناقص اجرا شد و از سوی برخی‌ها نیز اجرا نشد؛ از سوی دیگر باید به قوانین حمایت از تولید توجه لازم را داشته باشیم. همچنین در مورد بودجه در خصوص ساختار علی‌رغم فرمایشات مقام معظم رهبری هنوز انتظارات ما برآورده نشده است. در بخش کشاورزی گفتند رشد مثبت است در حالی که در حوزه عملکرد و کشاورزی دچار چالش هستیم. اگر باران نمی‌بارید رشد ما منفی بود.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شاهد تحریم داخلی یعنی بروکراسی هستیم. برخی استان‌های بزرگ نمی‌توانند به تمام استان دسترسی داشته باشند؛ در همین باره دولت در گذشته فرمانداری ویژه اجرا کرد که بتواند بهره‌وری را افزایش دهد ولی متاسفانه در حوزه اعتبارات هنوز موضوعی را شاهد نبودیم در حالی که این موضوع می‌تواند تحولی ایجاد کند و اشتغال را رونق بخشد.

وی در پایان در مورد موضوع اشتغال بیان کرد: در حوزه اشتغال اشاره شد که از آمار ۱۲ درصد به ۱۰ درصد دست پیدا کردیم ولی در میدان عمل موضوعی را شاهد نیستیم. آنچه در میدان عمل می‌بینیم آن است که در هر خانواده جوانی بیکار وجود دارد و حجم زیادی از مراجعات به دفاتر نمایندگان به دلیل همین موضوع است. معیشت مردم دچار مشکل است؛ افرادی مانند مددجویان و رزمندگان معسر نیاز به حمایت بیشتری دارند و لازم است اقدامات بیشتری برای حمایت این اقشار نیازمند انجام دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا