انرژی

افتتاح ۲۰۰۰ میلیارد تومان طرح‌های آب و برق در ۲ استان

هشت پروژه صنعت آب و برق امروز با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری کل ۲۶۳۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی و خصوصی شامل سد اشنویه (چپرآباد) در استان آذربایجان غربی و هفت پروژه دیگر اعم از واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه، توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع نیروی برق استان بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ بوشهر۱، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت گناوه، افزایش ظرفیت پست صنعت بوشهر در شهرک صنعتی استان و توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه است.

از مجموع سرمایه‌گذاری‌ صورت گرفته برای این پروژه‌ها، ۲۲۴۰ میلیارد تومان برای ساخت واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه توسط بخش خصوصی و مابقی از محل منابع دولتی برای هفت پروژه دیگر هزینه شده و این طرح‌ها در مجموع برای ۵۲۵۲ نفر اشتغالزایی داشته است.

همچنین بخوانید

سد اشنویه (چپرآباد) از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲۴۴ میلیارد تومان اعتبار دولتی با اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر دیگر به طور غیر مستقیم احداث شده است؛ این سد مخزنی به حجم کل ۴۶ میلیون متر مکعب دارد.

طبق اعلام وزارت نیرو، این سد برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده است.
واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه نیز با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات برای ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر دیگر به صورت غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد خواهد کرد.

در بخش فوق توزیع و انتقال برق، عملیات افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه با ۴۸ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای ۱۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی دارد. این پروژه شامل یک دستگاه ترانس ۵۰۰ مگاولت آمپر ۴۰۰ کیلوولت است که به صورت سه دستگاه ترانس تک فاز توسط شرکت ایران ترانسفو زنجان طراحی شده است.

افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت بوشهر یک و پست ۲۳۰ کیلوولت گناوه، پست صنعت بوشهر و توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس در مجموع به ارزش ۶۶ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های بخش فوق توزیع در هفته ششم پویش #هرهفته‌الف‌ب_ایران خواهد بود.

در بخش توزیع نیروی برق، عملیات توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع استان بوشهر با ۳۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی و ظرفیت اشتغال ۳۷ نفر به صورت مستقیم شامل ۱۱۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و ۸۳ دستگاه پست فشار متوسط هوایی و زمینی افتتاح خواهد شد.

تاکنون ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سدها برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است

در این مراسم رضا اردکانیان – وزیر نیرو – با بیان این که موضوع احیای دریاچه ارومیه از اصلی‌ترین و اولین‌های سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید بود، از رهاسازی ۶ میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب آب سدها به این منظور تاکنون خبر داد.

وی اظهار کرد: ۲۶ راهکار توسط کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد؛ از جمله این راهکارها، انتقال آب از سازه‌های در دست احداث بود و تاکنون ۶ میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب رهاسازی از سدها برای این دریاچه صورت گرفته و این رقم افزایش هم خواهد یافت.

وی افزود: امروز تراز دریاچه ارومیه، ۱۲۷۱ متر و ۸۸ سانتی‌متر است که نسبت به سال ۹۴ که سال شروع اقدام‌ها بوده، یک متر و ۳۲ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و حجم فعلی آب دریاچه ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب و سطح فعلی آب افزون بر ۳۲۴۰ کیلومتر مربع است.

اردکانیان گفت: سد اشنویه در استان آذربایجان غربی چهل و دومین سد به بهره‌برداری رسیده در دولت تدبیر و امید است و تا نیمه سال آینده این رقم به ۵۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به این معنا که دولت تدبیر و امید به محضر ملت گزارش خواهد داد که در پایان دوره هشت ساله در کمتر از هر دو ماه، یک سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده است.

وی این رکورد را بسیار دلگرم‌کننده‌ خواند و افزود: امیدواریم افتتاح این سد که بیش از نیمی از  آب تنظیمی آن برای کمک به احیای دریاچه ارومیه است و همچنین مصارف شرب و بهداشت منطقه و حق‌آبه‌برهای کشاورزی هم از آب این سد تامین می‌شود بر هموطنان مرزنشین ما گوارا و مبارک باشد.

تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است

همچنین قاسم تقی‌زاده خامس – معاون آب و آبفای وزیر نیرو – از رهاسازی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سد اشنویه(چپرآباد) آذربایجان غربی از نوع خاکی با هسته رسی با طول تاج حدود ۴۸۸ متر و مخزن حدود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است که می‌تواند ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

وی با بیان اینکه این سد، آب را از رودخانه‌های “کانی‌رش” و “گدار” و سرریز سد “سیلوه”  از طریق کانال بیش از ۲۲ کیلومتر “جلدیان” هدایت می‌کند،  خاطرنشان کرد: چهار ماموریت برای سد اشنویه (چپرآباد) تعریف شده است؛ این سد، آب آشامیدنی مردم اشنویه،  نقده، محمدیار و نالوس را با ۱۲.۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه این سد، همچنین باید ۶ میلیون متر مکعب آب را برای تامین آب ۱۰۵۰ هکتار اراضی کشاورزی که قبلا از اینجا حق‌آبه داشتند، تامین کند، گفت: تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کانی‌رش و تامین ۴۴ میلیون متر مکعب برای احیای دریاچه ارومیه دیگر ماموریت‌های این سد است.

خامسی گفت: با این که استان آذربایجان غربی بارندگی نسبتا کمتری با وجود افزایش ۱۰ درصدی نسبت به متوسط داشته، نسبت به تعهد تامین ۷۰۰ میلیون متر مکعب برای احیای دریاچه ارومیه تا کنون دو برابر تامین کرده و علاوه بر این از رژیم رودخانه‌ها مانند زرینه‌رود و سیمینه رود در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

هیچ محدودیتی برای تامین برق متقاضیان وجود ندارد

همچنین محمدحسن متولی زاده – مدیرعامل توانیر – گفت: امروز یک واحد نیروگاهی و ۶ طرح انتقال فوق توزیع و صدها کیلومتر خطوط انتقال و توزیع برق در استان بوشهر به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح ها در آستانه فصل گرما در استان بوشهر سرمایه گذاری شده است، افزود: این طرح ها به همت متخصصان،  پیمانکاران و مشاوران ایرانی انجام شده و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات ایرانی است.

مدیرعامل توانیر گفت: با اجرای این طرح سطح خدمات به مشترکان در استان بوشهر افزایش می یابد. در سال جهش تولید برای تامین برق متقاضیان جدید به ویژه در بخش های  کشاورزی، صنعت و معدن محدودیتی نداریم تا تامین برق این واحدهای تولیدی مینه ساز رشد استان باشد.

وی افزود: با وجود گرمای هوا و انرژی خیز بودن استان بوشهر اما؛  مردم استان بوشهر الگوی مصرف را رعایت می کنند. ۹۶ درصد مردم الگوی مصرف رعایت می کنند و ۲۳ درصد مشترکان هم در تابستان ضمن رعایت الگو مصرف روند مصرف را کاهش داده اند و مشمول پاداش خوش مصرفی شده اند.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به ظرفیت های ایجاد در استان بوشهر اظهار داشت: متقاضیان اشتراک برق و سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در استان را دارند، بایت تامین برق نباید نگرانی داشته باشند چرا که هیچ محدودیتی برای تامین برق متقاضیان جدید وجود ندارد.

امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات برق بدون مصرف سوخت

همچنین محسن‌ طرزطلب – مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی – در آیین افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه گفت: با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات برق بدون مصرف سوخت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی این نیروگاه در حال حاضر که شامل ۶ واحد گاز و یک واحد بخار است، ۱۱۷۳ مگاوات است که با تکمیل دو واحد بخار طی دوسال آینده، ظرفیت نیروگاه به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید، افزود: با احداث بخش بخار صرفه جویی انجام شده در هر واحد ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال است که منجر به افزایش راندمان از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد افزایش نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری انجام شده در واحد بخار بیش از ۲۲۴۰ میلیارد تومان است که در قالب قرارداد بیع متقایل بین شرکت برق حرارتی به نمایندگی از دولت و گروه مپنا به نمایندگی بخش خصوصی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: براساس این نوع قرارداد سرمایه مورد نیاز توسط گروه مپنا تامین شده و نحوه بازگشت سرمایه از محل اندازه گیری میزان سوخت صرفه جویی شده به مدت دو سال به سرمایه گذار بازگشت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهار کرد: در احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی تا ۷۰ درصد از ساخت داخل  استفاده شده و ۳۰ درصد وابسته به واردات مواد اولیه از خارج از کشور بوده است.

طرزطلب در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه بخش نیروگاهی بزرگترین مصرف کننده گاز کشور است، گفت: در سال گذشته سهم گاز مصرفی در نیروگاه‌ها از کل مصرف گاز کشور ۳۵.۵ درصد بوده است که امکان کاهش ۱۵ هزار مگاوات واحدهای گازی موجود به سیکل ترکیبی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه امکان افزایش ۷۵۰۰ مگاوات توان تولیدی برق کشور  بدون مصرف سوخت افزایش وجود دارد و با این اقدام  ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی سوخت در سال انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف سوخت کشور نزدیک به ۶۳ هزار میلیارد مترمکعب است و با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی می توان از تولید ۴۳ میلیون تن  گازهای گلخانه‌ای گرفته و تا ۴ درصد نیز راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش داد.

به گفته طرزطلب در حال حاضر ۱۷ واحد بخار از این نوع واحدها در کشور به ظرفیت ۳۰۲۵ مگاوات با سرمایه گذاری ۲.۱ میلیارد در دست احداث است که از این میزان پنج واحد وارد مدار برق کشور شده است و چهار واحد نیز تا آخر سال وارد مدار می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا