اقتصاد کلان

صدور و اهدای گواهی مشترک ارزیابی امنیتی- پدافندی محصولات فتا

 

با همکاری سه جانبه مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری و سازمان‌های فناوری اطلاعات و پدافند غیر عامل، از این پس، گواهی‌های ارزیابی امنیتی- پدافندی محصولات فتا به صورت مشترک صادر و به شرکت‎‌های بخش خصوصی اهدا می‌شود.
این خبر را رضا جواهری رییس مرکز مدیریت افتای ریاست جمهوری در آیین صدور واهدای نخستین گواهی‌های مشترک در حوزه امنیتی – پدافندی محصولات افتا، اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از  روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، در این آیین که امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات وحسین باقری معاون ارتباطات، الکترونیک و فناوری اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل حضور داشتند، ۵۰ گواهی مشترک ارزیابی امنیتی- پدافندی محصولات فتا به شرکت‌های خصوصی تولید کننده محصولات فتایی اهدا شد.
رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در این آیین همچنین گفت: این مرکز با کمک بخش خصوصی آسیب‌پذیری های جدی را در برخی زیرساخت‌های حیاتی پیدا کرده و با کمک همین شرکت‌های خصوصی، این آسیب‌پذیری‌ها مرتفع شده است.
آقای جواهری گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور با همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه تولید محصولات فتایی و خدمات افتایی، می‌توانند مأموریت‌های خود را هر چه بهتر و دقیق‌تر انجام دهند.
وی با اشاره به سیاست های حمایتی مرکز مدیریت راهبردی افتا اشاره گفت: برای اینکه بخش خصوصی بتواند از مجوزهای خود راحت‌تر استفاده کند با سازمان حراست کل کشور توافقی انجام شده است تا شرکتهایی که گواهی افتا را دارند نیازی به استعلام مجدد حراست دستگاه‌های زیرساختی نداشته باشند و این بخشنامه در اسفندماه ۹۴ از سوی سازمان حراست کل به تمامی حراست‌های دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.
رضا جواهری افزود: به درخواست صاحبان شرکت‌های خصوصی اعتبار گواهی‌ها و مجوزهای افتا از یکسال به دوسال افزایش یافته است و بهینه سازی و مکانیزه شدن ثبت نام و اعطای مجوز با حمایت‌ها و تلاش‌های سازمان فناوری اطلاعات به صورت الکترونیکی و مکانیزه در حال انجام است .
وی افزود: با توجه به بخشنامه های صادرشده مرکز ملی فضای مجازی، شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید محصولات فتایی و خدمات افتایی، می‌توانند از حمایت های معنوی خوبی برخوردار شوند تا بتوانند کسب و کارهاشان را توسعه دهند.
نظام «مقابله با جرم در فضای مجازی» تنظیم می‌شود
جواهری گفت: هم اکنون نظام مقابله با حوادث فضای مجازی به رویدادهای مرتبط با حوادث این حوزه می‌پردازد و برای جرم انگاری در این بخش، مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین نظام مقابله با جرم در فضای مجازی است.
رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری گفت: مسئولیت افشای اطلاعات و حوادث مرتبط با امنیت فضای مجازی به عهده بالاترین مقام سازمانی قرار دارد که افشای اطلاعات در آن رخ داده است و آن سازمان باید پاسخگوی این حوادث باشد.
رضا جواهری افزود: با توجه به تقسیم کار صورت گرفته در نظام مقابله با حوادث فضای مجازی، یک تیم مشترک در حال بررسی جوانب نشت اطلاعات از پایگاه داده اپراتور رایتل است تا مشخص شود در این مورد چه نوع حادثه و یا جرمی اتفاق افتاده است.
رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری همچنین از عملکرد بخش خصوصی در مشارکت ارزیابی محصولات بومی نیز انتقاد کرد و گفت: مرکز افتای ریاست جمهوری در فراخوانی از بخش خصوصی خواست تا چنانچه محصولات بومی در حوزه امنیت دارند که معادل محصولات خارجی در این بخش است به افتا اعلام کند اما متاسفانه همکاری خوبی صورت نگرفت و تنها ۳۰ محصول در این فراخوان شرکت کردند.
آقای امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران هم در این آیین با اشاره به‌ ضرورت مداخله دولت در صدور مجوزهای حوزه امنیت گفت: عدم دخالت دولت و حاکمیت در مجوزهای امنیتی، حریم خصوصی و حقوق شهروندی را به مخاطره می‌اندازد اما تعیین میزان مداخله بسیار مهم و تأثیرگذار است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با هماهنگی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی مقررشده که هزینه‌های صدور گواهی‌نامه‌های امنیتی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب بسته‌های حمایتی و تشویقی به آنان اعطا شود و صندوق بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را تقبل کرده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در باره نشت اطلاعات از اپراتور رایتل گفت: پیگیر نشت اطلاعات پایگاه داده اپراتور رایتل بر اساس مجوز فعالیت این اپراتور از سازمان رگولاتوری هستیم .
سردار باقری معاون ارتباطات، الکترونیک و فناوری اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل هم در این آیین گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای کامل اتفاق بیفتد، آسیب پذیری فضای سایبری کشور حتما کمتر خواهد شد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا