بانکبانک و بیمه

برای پیروزی در جنگ اقتصادی امکانات ذاتی کشور را جدی بگیریم

همه ما می­دانیم کشور عزیزمان ایران به رغم داشتن ظرفیت‌های مطلوب ذاتی از شاخص‌های مطلوب اقتصادی بهره‌مند نیست. بدون شک سرمایه‌های بسیاری درکشور برای رشد و پیشرفت اقتصادی وجود دارد که طی سال­های گذشته بر اثر برخی غفلت­ها، بی­تدبیری­ها و بی برنامگی­ها و یا نداشتن سیاست و استراتژی مشخص به هدر رفته است.

مهدی رضایی مدیرعامل بانک انصار
مهدی رضایی
مدیرعامل بانک انصار

امروزه بیش از هر زمان دیگری موقعیت برای اصلاح ساختار‌های اقتصادی و سیاسی در جهت تقویت بخش مولد و احیای ظرفیت‌های داخلی برای تحقق شعار سال(جهش تولید) بوجود آمده است که اگر هوشیار باشیم و فرصت ها را دریابیم با تکیه بر استعداد‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده می‌توان هر چه سریع­تر به این موفقیت نائل آمد.

یادمان نرود ظرفیت­های زیادی در حوزه­های مختلف حیات اجتماعی و اقتصادی کشورمان وجود دارند که جدی گرفتن هرکدام از آنها می­تواند گشایشی چشمگیر برای حل معضلات پیش­رو ایحاد نماید. باید ظرفیت­ها را بخوبی شناخت، مسیر تعالی را بر اساس رهنمودهای مشفقانه رهبر معظم انقلاب طراحی و نهایتاً با عزمی راسخ، شجاعت، خودباوری و تلاش مضاعف به سمت اهداف و آرمان­های پیش­رو گام برداشت و در این مسیراندکی هم تعلل و تردید به خود راه نداد. چنانکه رهبر فرزانه انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند: «هیچ ملتی با راحت‌طلبی و رفاه‌جویی محض به جایی نمی‌رسد، غلبه بر دشواریها و عبورِ با روحیه از آنها موجب قدرتمند شدن یک ملت و کسب اقتدار و اعتبار است، همچنانکه ملت ایران تاکنون به این شکل بر مشکلات غلبه کرده و بعد از این نیز خواهد کرد. ملت همچنانکه در طول سالهای متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.

در ادامه به برخی از ظرفیت‌های راهگشا باختصار اشاره می­شود:

مطالعات نشان می­دهند، ایران حدوداً شش برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف می‌کند که در صورت فرهنگ­سازی مناسب و مصرف بهینه آحاد مردم می­توان چیزی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه­جویی ارزی فراهم کرد.
برآوردها نشان می­دهد، کشور ایران ظرفیت تولید مواد غذایی برای حداقل ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را دارد. ولی متأسفانه این موضوع بر اثر مدیریت غیرحرفه­ای به درستی هدایت و مورد بهره­برداری قرار نمی­گیرد و نتیجه امرچیزی جز اتلاف آب و انرژی و نهایتاً افزایش قیمت تمام شده محصولات نیست.
برآوردها نشان می­دهد در صورت مدیریت صحیح گردشگری در کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت­های بی بدیل مذهبی، هنری، طبیعی و سیاحتی، تاریخی، درمانی می­توان فرصت­های بیشماری برای جذب گردشگران خارجی را فراهم آورد.
مطالعات اکتشافی در سال­های اخیر نشان می­دهد، ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان و همچنین کشور اول منطقه(جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا) از نظر داشتن منابع معدنی است که استخراج و فرآوری آن می­تواند بسیار سودآور باشد.
کشورمان ایران بزرگترین تولید کننده پسته، زعفران، خاویار، زرشک، فیروزه، فرش دستباف در جهان و همچنین برخوردار از بزرگترین ذخیره روی در جهان است. همچنین جزو تولیدکننده­های اصلی بسیاری از محصولات کشاورزی است که تولید و صادرات هوشمندانه آنها در سایه سیاستگذاری و برنامه­ریزی صحیح ارزآوری خوبی برای کشورمان می­تواند به همراه ­آورد.
– و نهایتاً شرکت در مناقصه­های بین المللی در حوزه ­های فنی و مهندسی، تمرکز بر حوزه حمل نقل دریایی و صنایع وابسته آن در کنار تقویت حوزه بسته­بندی حرفه­ای و برندسازی در محصولات ایرانی از دیگر فرصت­های قابل توجه در این برهه زمانی است.

همه ما باید امیدوار باشیم که در سال جهش تولید با همت مسئولین و حمایت مردم از کالای ایرانی روز‌های خوبی در انتظار تولید کشور باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا