صنعت، معدن، تجارت

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح پویش «تولید، تداوم امید»؛

افتتاح طرح‌های پیشران صنعتی و معدنی بدون حضور مهندسان خارجی/روند توسعه کشور متوقف نشد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افتتاح طرح‌های پیشران صنعتی و معدنی در سخت‌ترین تحریم‌ها پیام روشنی برای دشمنان قسم خورده ایران دارد که مسیر توسعه متوقف نشده است، گفت: طرح‌های پیشران صنعتی و معدنی بدون حضور حتی یک مهندس خارجی به سرانجام رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در مراسم آغاز به کار پویش ملی «تولید، تداوم امید» که به منظور افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ پیشران و ملی در حوزه صنعتی و معدنی به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از سوی ریاست محترم جمهوری و اعضای محترم هیات دولت برگزار شده بود، گفت: بهره‌برداری از این طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی که دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصدی هستند، در راستای اجرای سیاست‌های دولت خدمتگزار مبنی بر تسریع در راه اندازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام تا شهریور ۱۴۰۰صورت می‌گیرد و امروز به فرمان ریاست جمهوری اسلامی ایران ۴ طرح بزرگ صنعتی آن آغاز به کار خواهد کرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جامعه پرتلاش بخش تولید و خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت کشور، برنامه‌ریزی منسجمی را صورت داده تا در قالب پویش «تولید، تداوم امید» به صورت هفتگی طرح‌ها را به بهره‌برداری برساند و بر این اساس، تا شهریور سال ۱۴۰۰ و پایان کار دولت دوازدهم، اثرات قابل توجهی از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی از این طرح‌ها نصیب مردم شریف و بزرگوار ایران خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: این ۲۰۰ طرح صنعتی، سرمایه‌گذاری معادل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان داشته که به موازات آن، صنایع پایین‌دستی و مرتبط آن نیز از رونق برخوردار خواهند شد؛ بر این اساس، مفتخریم ۲۰۰ طرح‌ بزرگ صنعتی و معدنی کشور را از میان ۳۸۰۰ طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی را افتتاح خواهیم کرد.

به گفته مدرس خیابانی، مجموع تولید فولاد کشور در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو برابر افزایش یافته است؛ به این مفهوم که در ابتدای دولت یازدهم، تولید فولاد کشور ۱۴.۵ میلیون تن بوده و امروز که خدمت ریاست جمهوری برای افتتاح این طرح ها هستیم، برای تولید سال ۹۹ به میزان ۲۸ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است که با طرح‌های دیگری که به موازات آن در سال ۹۹ مجدد آغاز خواهد شد، ظرفیت تولید ۵ میلیون تن دیگر نیز افزایش می‌یابد و بر این اساس، ظرفیت تولید فولاد ایران به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید.

وی اظهار داشت: رتبه ایران در حوزه تولید فولاد از رتبه دهم تولید جهانی با دو پله صعود، برزیل و ترکیه را پشت سر گذاشته و به رتبه هشتم جهانی خواهیم رسید.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همزمان با طرح تولید کنسانتره سنگان که از سوی فولاد مبارکه اجرا شده است، تولید ۲.۵ میلیون تنی گندله سازی سناباد با سرمایه گذاری فولاد خوزستان و مجموعه صندوق های بازنشستگی بانکها، افتتاح خواهد شد که حجم تولید گندله کشور را به ۵۴ میلیون تن خواهد رسید.

وی اظهار داشت: این طرح‌های معدنی در مجموعه سنگان در شرقی ترین نقطه کشور قرار گرفته و ظرفیت بی‌نظیری را در اختیار کشور قرار خواهد داد؛ به ویژه اینکه این مجموعه در خاف و در یکی از نقاط مرزی واقع شده؛ علاوه بر اینکه امکان تبادلات مرزی و تجارت خارجی را بالاتر خواهد برد، در ابعاد زندگی مردم به لحاظ حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود و به نوعی تضمین کننده امنیت شرق کشور است.
مدرس خیابانی گفت: اجرای این طرحها به دلیل تراکم جمعیتی منطقه، ایجاد کار و اشتغال و نیز فعالیت تولیدی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و منجر به افزایش امنیت منطقه نیز خواهد شد؛ بنابراین اجرای این طرح‌های بزرگ در مناطق مرزی کشور یک مصونیت امنیتی در کشور حاصل خواهد کرد.

وی اظهار داشت: همزمان با این دو طرح، یک طرح تولید لوازم خانگی با بومی‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های داخلی به بهره برداری خواهند رسید که افزایش ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاه انواع یخچال را در پی خواهد داشت؛ در استان اصفهان با حضور استاندارد و معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح خواهند شد.

به گفته مدرس خیابانی، این افتتاح طرح‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که در محدودیت‌های بین‌المللی و شدیدترین تحریم‌های جهانی قرار گرفته‌ایم و اتمام این پروژه ها و مراحل تست سرد و گرم آنها صرفا به دست کارشناسان، مهندسان و جوانان توانمند ایرانی و بدون حضور حتی یک مدیر و کارشناس خارجی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: پیام روشن افتتاح این طرح‌ها، از این منظر قابل توجه است که بر خلاف خواسته دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی که با تشدید تحریم ها، اعلام می‌کردند که اداره وضع موجود کشور دچار آسیب شده و با ناتوانی کار اداره کشور صورت می‌گیرد، بوده و نشان می‌دهد که نه تنها در اداره کشور وقفه‌ای ایجاد نشده است؛ بلکه یک لحظه هم کشور، از مسیر توسعه خارج نشده و توسعه نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت در حال انجام است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا