انرژی

نخستین گام صادرات برق از تجدیدپذیرها امسال برداشته می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تا این لحظه حتی یک مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر صادر نشده است اما در سال جاری اولین گام صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها برداشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد ساتکین امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت صادرات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: وزیر نیرو اجازه صادرات برق تجدیدپذیرها را صادر کرده است تا برای سرمایه‌گذاران این بخش تشویق محسوب شود، اما معتقدم که باید اختیار صادرات در دست توانیر باشد، چرا که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رود که بتوان به توانیر به عنوان یک منبع مطمئن برق حساب کرد.

وی با تاکید بر این‌که ممکن است در زمانی نور خورشید و یا باد کافی برای تولید برق تجدیدپذیر وجود نداشته باشد، تصریح کرد: برای صادرات باید به یک منبع مطمئن که شبکه برق است تکیه کرد، به همین دلیل نباید این اختیار از مجموعه توانیر خارج شود.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر لزوم توجه به بخش خصوصی داخلی در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: تمام قراردادهایی که در حوزه تجدیدپذیرها منعقد می‌شود با شرکت‌های ایرانی است و از آنجا که ریال پرداخت می‌کنیم، تنها می‌توانیم با شرکت‌های ایرانی قرارداد منعقد کنیم اما در این بین برخی از شرکت‌های ایرانی ممکن است پشتیبان خارجی داشته باشند، به همین دلیل تلاش ما این است که از این طریق بتوانیم سرمایه‌ گذاران خارجی را جذب کنیم.

ساتکین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره این که آیا می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای نیروگاه‌های فرسوده استفاده کرد، گفت: سبد انرژی همیشه ترکیب شده و مجزاست و نباید سبدهای انرژی را با یکدیگر مقایسه کرد. هیچ کدام از انرژی‌های موجود نباید جایگزین یکدیگر شوند چراکه هر کدام بازی خود را دارند و نقش‌آفرینی آنها متفاوت است.

وی با بیان این که انرژی‌ها تجدیدپذیر در این مدت تحت تاثیر تحریم قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تحریم بخش اقتصادی، بانکی و ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که حتی دارو نیز تحریم شده است؛ به همین دلیل در این شرایط نمی‌توان گفت انرژی‌های تجدیدپذیر از این مساله تاثیر نگرفته‌اند.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا