صنعت، معدن، تجارت

افزایش همکاری گمرکی ایران و افغانستان/ رایزنی‌ها ادامه دارد

سخنگوی گمرک گفت: کشور افغانستان برای کشورمان اهمیت بالایی دارد و بر همین اساس ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم افغانستان قرار بگیرد و روابط سیاسی و اقتصادی خود را با آن افزایش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: در راستای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه گمرکی نیز صبح امروز، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران در خصوص بررسی و افزایش همکاریهای گمرکی و تجارت خارجی بین دو کشور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

لطیفی افزود: در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۵۶ دلار، کالا از ایران به افغانستان صادر شده است که این میزان از حیث وزنی بالغ بر ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تن بوده است که از این حیث ایران رتبه نخست منبع تأمین و واردات همسایه شرقی اش را به خود اختصاص داده است. بعد از ایران، چین با یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته اند که حفظ این رتبه برای ایران و افغانستان دارای اهمیت است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت: صادرات ایران به افغانستان شامل هشت خانواده «مصالح ساختمانی»، «مواد سوختی»، «شوینده‌ها»، «لوازم پزشکی»، «مواد غذایی» و «لوازم خانگی» است و صادرات افغانستان به ایران نیز، غلاتی چون ماش، میوه‌جات خشک مثل گردو، بعضی از میوه‌جات تازه، دانه‌های روغنی و سنگ‌های معدنی است؛ این در حالی است که اقلام صادراتی داروها، کفپوش‌ها، پودر، پوشاک و شیرینی جات تا سال ۹۰ عمده ترین عناوین صادراتی را شکل می‌دادند. بعد از سال ۹۰ این اقلام بیشتر به سمت مواد شیمیایی و فلزی سوق یافته چنانکه اقلام عمده شامل حلّال‌ها و رقیق کننده ها، سایر هیدروکربورهای حلقوی، نفت یا روغن‌های معدنی قیری، میله‌های آهنی شده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: فرصت‌های زیادی برای سرمایه گذاری در افغانستان و کشورمان برای طرفین وجود دارد، که بدنه وزارت اقتصاد و دارایی همواره از آن استقبال کرده است باوجود اینکه سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ترکیه و امارات قابل مقایسه از لحاظ حجم سرمایه گذاری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در ایران است، که امیدواریم با تعامل بیشتر و دیپلماسی فعال اقتصادی و تجاری شرایط بهتری برای تجارت خارجی ایران و افغانستان فراهم شود. گمرک ایران آمادگی لازم را برای تسهیل تجارت خارجی را با افغانستان در جهت افزایش چشمگیر سطح تعاملات اقتصادی و توسعه دو سویه تجارت خارجی دارد.

وی تأکید کرد: نشست امروز معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با سفیر کشور افغانستان در ایران، در همین راستا و برای تسهیل تجارت بین دو کشور، رفع موانع گمرکی و ایجاد بستر لازم برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی برگزار شد تا شرایط مطلوب‌تری را برای تعاملات تجاری و اقتصادی را شاهد باشیم.

لطیفی در پایان گفت: کشور افغانستان از جمله همسایگانی است که علیرغم محدودیت‌ها و نگرانی‌های ناشی از فراگیری بیماری کووید ۱۹ تعاملات تجاری خود را با در پیش گرفتن روش اجرای پروتکل‌های بهداشتی محدود نکرده است و نتیجه این همکاری رشد ۳.۵ درصدی حجم تجارت دوماهه نخست سال ۹۹ به افغانستان بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا