اقتصاد کلان

تورم منطقه یورو در یک قدمی صفر شدن!

متوسط نرخ تورم کشورهای عضو منطقه یورو به ۰.۱ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به می با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۱ درصد رسید که ۱.۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره مشابه سال قبل محسوب می شود. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به می در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. این تورم هم چنین یک درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره زمانی مشابه سال قبل است.

در ماه می، بخش الکل و تنباکو با تورم ۰.۶۴ درصدی پیشتاز گروه‌های مختلف بوده است و خدمات با ۰.۵۹ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر انرژی با تورم منفی ۱.۲ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم ماه می داشته است. تورم کالاهای صنعتی نیز طی این مدت ۰.۰۲ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رئیس جدید این بانک را دشوار خواهد ساخت.  از سوی دیگر به پیشنهاد فرانسه و آلمان قرار است بسته محرک یک تریلیون یورویی نیز در سطح اتحادیه اروپا اجرایی شود. 

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به لهستان با ۳.۴ درصد بوده است و پس از این کشور نیز جمهوری چک با ۳.۱ درصد  و مجارستان با ۲.۲ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به  استونی با منفی ۱.۸ درصد بوده است و پس از این کشور، لوکزامبورگ با منفی ۱.۶ درصد و قبرس و اسلوونی با منفی ۱.۴ درصد قرار دارند.

در بین دیگر کشورهای اروپایی نیز نرخ تورم آلمان ۰.۵ درصد، فرانسه ۰.۴ درصد، اتریش ۰.۶ درصد، اسپانیا منفی ۰.۹  و هلند ۱.۱ درصد اندازه‌گیری شده است.

در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ تورم انگلیس ۰.۸ درصد، سوییس منفی یک درصد و نروژ  ۱.۱ درصد اندازه گیری شده است.  

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا