بانکبانک و بیمه

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن: مهمترین نقش بازرسی، حفاظت از ارزش ها

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تأکید کرد: هر سازمان موفق به دنبال انجام فعالیت های ارزش آفرین و حفاظت از ارزش های ایجاد شده برای ذینفعان خود می باشد که در این میان نقش بازرسی بسیار مهم و حیاتی است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، دکتر حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن در نهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران بازرسی دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی که صبح امروز سوم تیرماه به میزبانی این بانک و با حضور دکتر فروزنده عضو هیأت علمی دانشگاه، دکتر عبدالهی مدیر کل مرکز بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران بازرسی دستگاههای نظام اقتصادی کشور برگزار شد، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه علیها السلام و دهه کرامت اظهار داشت: مدیران حوزه بازرسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی همواره اقدامات مؤثری در مقوله فرهنگ سازی دارند و آموزش و تبادل مستمر تجربیات در پیشگیری از وقوع تخلفات و شناسایی نقاط آسیب پذیر در نظام اقتصادی نقش اساسی دارند.

دکتر مهری بیان داشت: تحقق شعار جهش تولید در این شرایط سخت اقتصادی یک تکلیف است که همه وظیفه داریم تمام توان خود را در کمک به صنعتگران و کارآفرینان کشور به کار گیریم و بررسی شاخص های مالی و اقتصادی در این بانک نشان می دهد که علیرغم فشار تحریم ها و مشکلات موجود توانسته ایم نقش مهمی در پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش سوددهی و ارتقای عملکرد بانک که منجر به بهبود و اصلاح ناترازی در بانک شده است، گفت: با هدفگذاری برای ارتقای بهبود بیشتر این شاخص ها و تلاش مستمر کارکنان در کنار اصلاح ساختار بانک، تمرکز بر اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال جزء اولویت های بانک صنعت و معدن است که در نتیجه ی اجرای حاکمیت شرکتی نقش واحدهای نظارتی در بانک بسیار پر رنگتر شده و بر اساس مدل سه خط دفاعی تعریف می شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تأکید کرد: برگزاری اینگونه جلسات در انتقال تجربیات و انجام تعامل ها برای حل مشکلات مشتریان و کارآفرینان در نظام اقتصادی کشور بسیار مهم و سازنده است که در نتیجه آن شناسایی مشکلات و نارسایی های سیستم میسر می شود و بررسی عملکرد، آسیب شناسی و ارائه پیشنهادهای سازنده و اصلاح فرآیندهای عملیاتی از کارکردهای مهم واحد بازرسی است که با تبادل تجارب صورت می گیرد.

دکتر مهری افزود: همگام سازی بازرسی با تغییرات و فرصت هایی که فناوری و تکنولوژی های جدید در اختیار قرار می دهد، بستری را فراهم می سازد که از وقوع هر تخلف و لغزشی جلوگیری بعمل آید زیرا پیشگیری مقدم برمچ‌گیری و برخورد است و آموزه های دینی و سفارشات ائمه و معصومین(ع) نیز گواهی بر این امر است و این موضوع نقش مهمی در اصلاح فرآیندها و کاهش هزینه های بانک دارد.

این مدیر ارشد بانکی خاطرنشان کرد: به روز بودن و تسلط بر آیین نامه ها و بخشنامه ها، نقش بازرسان را برای ایفای مسئولیت های ارشادی و نظارتی تقویت می کند و آموزش و فرهنگ سازی و تمرکز بر کنترل های درونی در انجام تعهدات بسیار مؤثر است.

وی در ادامه عنوان داشت: اقتدار، استقلال، تعامل و داشتن ارتباطات با مجموعه در حرفه بازرسی بسیار مهم است به نحویکه استقلال و کنترل می تواند منجر به ایجاد محیطی امن برای بروز رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه شود. دکتر مهری بیان داشت: ایجاد اعتماد و ارتقاء جایگاه مجموعه بانک صنعت و معدن نزد افکار عمومی و مشتریان از کارکردهای وجود واحد بازرسی کارآمد در این بانک است. شفافیت و توسعه نظارت های هوشمند در نظام اقتصادی کشور موجب تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم می شود.

دکتر لطف الله فروزنده عضو هیأت علمی دانشگاه نیز که در این نشست حضور داشت، با بیان این مطلب، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث استراتژی و راهبرد با موفقیت عمل کرده و در حوزه عملکردی نیز اقدامات مؤثری در حوزه ملی و بین المللی صورت گرفته است اما با توجه به کارشکنی های غرب و نظام سلطه و اعمال تحریم های ظالمانه، نظام اقتصادی ما با چالش هایی مواجه است که بخشی از آن با نظارت صحیح قابل حل و پیگیری است.

وی یادآور شد: عملکرد مدیران دولتی در بخش های مختلف اقتصادی و بانکی باید به گونه ای باشد که بستری برای وقوع فساد فراهم نشود و برای تحقق این مهم لازم است، شفافیت و توسعه نظارت های هوشمند در همه امور در دستور کار مدیران باشد و در این زمینه از تمامی توان و ابزارها و تکنولوژیهای موجود در جهت شفاف سازی بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه خصوصیات یک مدیر و مسؤل را برشمرد و افزود: برای حفظ سلامت اداری مدیران دولتی در نظام اقتصادی می بایست از بین افراد صالح، امین، مجرب و کارآمد انتخاب شوند و دارای نگاه راهبردی و برنامه محور باشند تا ضمن شناسایی فرصت ها و تهدیدها در سازمان، از هر کدام متناسب با نقاط قوت و ضعف بهره برداری کنند.

دکتر فروزنده تصریح کرد: مقوله خود کنترلی همان شرط تقوا است که همواره در فرهنگ اسلامی از آن به عنوان یکی از مهمترین خصوصیات یک مدیر اسلامی یاد می شود و سبب ایجاد اعتماد در سازمان خواهد شد و باید توجه داشته باشیم که اعتماد و نظارت همواره باید همسو باشد و مدیران به زیرمجموعه تحت سرپرستی مسلط باشند و زمینه وقوع فساد و تخلف را شناسایی کرده و در بدو امر جلوگیری نمایند.

وی همچنین پیشقدم بودن در امر انقلابیگری و نگاه به عواقب امور را از دیگر خصوصیات یک مدیر موفق بیان نموده و بر دارا بودن نگاه راهبردی و پیگیر بودن در دستیابی به نتایج مورد انتظار مردم به عنوان ولی نعمتان نظام تأکید کرد.

دکتر فروزنده اصلاح نظام بانکی در شرایط فعلی را یکی از ضرورت های نظام اقتصادی کشور برشمرد و افزود: شفافیت و توسعه نظارت هوشمند در سیستم اقتصادی و حل مشکلات ساختاری در این زمینه می تواند در تقویت سرمایه و اعتماد مردم مؤثر باشد.

در این جلسه هادی عبداللهی مدیر کل مرکز بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از نقش و جایگاه نظارت مردمی در اجرایی نمودن سامانه “سوت زنی” سخن گفت و افزود: این سامانه جهت کشف و گزارش دهی فساد توسط عموم مردم به نهادهای ذی صلاح راه اندازی شده که گام ارزشمندی در راستای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در وزارت اقتصاد و دارایی خواهد بود.

وی همچنین از تغییر رویکرد از بازرسی حضوری به بازرسی سیستمی و هوشمند به مثابه یک ضرورت یاد کرده و عنوان داشت: با تحولات اساسی صورت گرفته در حوزه های اقتصادی و بانکی لزوم همگام سازی امر بازرسی با این تغییرات مشهود است که می تواند سبب کشف به موقع عارضه ها شده و علاوه بر آن بازرسی و نظارت را به یک فرآیند پویا و مستمر تبدیل خواهد ساخت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا