بانکبانک و بیمه

مشوق‌های صادراتی محرکی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، تاکید کرد: مشوق‌های صادراتی محرکی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خواهد بود.

همچنین بخوانید

علی صالح آبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اظهارات اخیر رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی در خصوص لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور و کاهش قیمت و صادرات نفت، ارز کشور باید از محل صادرات غیر نفتی تامین شود و از جمله ضروری ترین اقدامات در کشور است که صادرکنندگان نیز باید در این زمینه کمک کنند تا با بازگشت ارز خود به کشور، ارز مورد نیاز کشور برای واردات از این محل تامین شود.

وی افزود: حال تعهداتی که صادرکنندگان دارند باید بخشی به صورت اسکناس، بخشی به صورت حواله در سامانه نیما و مابقی به عنوان واردات در مقابل صادرات باشد و جزییات هر یک از سوی بانک مرکزی در بخشنامه ها اعلام شده است. به نظر من ضرورت این اقدام واضح است و بدون هیچ بحثی باید ارزهای حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور بازگردد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در ادامه تاکید کرد: اگر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگردد ما هیچ مشکلی در زمینه تامین ارز برای واردات نداریم؛ البته برخی صادرکنندگان معتقدند که تعرفه های گمرکی بیش از ارزش صادرات ما است که به نظرم این مباحث هم باید حل و فصل شود و هرچه سریعتر این ارزها به کشور بازگردد.  

به گفته وی، در شرایط فعلی صادرات بسیار اهمیت دارد و بانک توسعه صادرات نیز بسته های مختلفی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته، اما به نظر من باید مشوق ها در کشور اجرایی شود تا با رونق صادرات، ارز حاصل از آن نیز به کشور بازگردد.

صالح آبادی در پایان درباره این مشوق ها توضیح داد: تخفیفات نرخ بانکی می تواند از جمله مشوق های خوبی برای صادرکنندگان باشد که در بانک توسعه صادرات ایران نیز این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۱ درصد اعطا می شود. همچنین در ضمانت نامه ها و … نیز باید تخفیف هایی در نظر گرفته شود. در زمینه گمرک و عوارض در نظر گرفته شده برای صادرات نیز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می توانند اقداماتی انجام دهند تا صادرکنندگان برای بازگشت ارز خود بیش از پیش ترغیب شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا