امور زیربناییتعاون و اشتغال

موانع پیاده‌سازی دولت الکترونیک/ بسیاری از مناطق کد پستی ندارند!

یک کارشناس حوزه دولت الکترونیک با بیان اینکه مشکل اساسی ما عدم برقراری ارتباط بین کد ملی و کد پستی است، گفت: بسیاری از مناطق کشور هنوز کد پستی ندارند.

همچنین بخوانید

حسین میرزایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما یک دغدغه اساسی مبنی بر برقراری ارتباط بین شماره ملی و کد پستی در کشور داریم؛ این مساله جزو ضرورت هاست و در همه جای دنیا پیاده شده و فرد ملزم است یک آدرس رسمی اعلام کند و سپس کلیه مکاتبات و امثالهم به آن آدرس رسمی اعلام می‌شود.

این کارشناس حوزه دولت الکترونیک افزود: در حال حاضر چند تحول اتفاق افتاده است؛ تحول نخست مربوط به صدور آنلاین کد پستی توسط شرکت ملی پست است و وب سرویس استعلام نشانی مبتنی بر کد پستی به خوبی در حال فعالیت و سرویس دهی است.

وی ادامه داد: اما در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ به عنوان مثال در استان ایلام درصد بالایی از مردم کد پستی ندارند زیرا نشانی ندارند، این مساله یک مشکل زیرساختی است که باید رفع شود.

میرزایی گفت: از آن طرف سازمان ثبت احوال در قانون مکلف بوده زیرساختی برای اعلام تغییر ادرس راه اندازی کند؛ در حال حاضر هر فردی می‌تواند با ورود به سایت ncr.ir مشخصات هویتی و شماره تلفن خود را وارد و کد پستی را اعلام کند. در این زمان وب سرویس شرکت پست نشانی را درج می‌کند و وقتی فرد تأیید کند، همان به عنوان نشانی رسمی فرد ثبت می‌شود.

وی افزود: سازمان ثبت احوال می‌تواند به همه نقاط در کشور وب سرویس ارائه دهد تا از این به بعد برای دریافت اطلاعات هویتی و سکونتی از افراد، فقط یک کد ملی بگیرند؛ در واقع از این طریق دیگر آدرس خوداظهاری نخواهیم داشت.

میرزایی با بیان اینکه در این مسیر چند مانع وجود دارد، اظهار داشت: موانع و مشکلات صدور کد پستی برای اماکنی که نشانی ندارند باید رفع شود؛ همه موقعیت‌های قابل سکونت باید دارای کد پستی شوند.

این کارشناس حوزه دولت الکترونیک افزود: سازمان ثبت احوال باید به همه مردم اعلام عمومی کند و مردم مکلف باشند کد ملی خود را درج و نشانی رسمی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال باید امکان استعلام سه جلدی هویتی و اطلاعات محل سکونت و کد پستی را مبتنی بر کد ملی برای تمامی دستگاه‌ها فراهم کند تا دستگاه فقط یک فید داشته باشد که کد ملی را وارد کند و سپس همه اطلاعات از ثبت احوال فراخوان شود.

میرزایی تاکید کرد: موضوع مهم‌تر این است که کلیه دستگاه‌های کشور باید مکلف شوند از دریافت خوداظهاری آدرس و کد پستی منع شوند؛ یعنی دیگر خوداظهاری در کشور وجود نداشته باشد.

وی گفت: مستاجرین نیز در صورت تغییر آدرس می‌توانند با ورود به سایت، بخش مربوطه را ویرایش کنند.

به گفته میرزایی در صورت پیاده سازی این سیستم، یک تحول اساسی در نظام آموزشی، توزیع امکانات درمانی، زیرساخت‌ها، مدیریت شهری و … اتفاق خواهد افتاد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا