امور زیربناییتعاون و اشتغال

تهران و اصفهان در صدر مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

بررسی وضعیت بیمه بیکاری در سال ۹۸ نشان می دهد که تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۲۴۵ هزار و ۱۹۷ نفر بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۶.۵ درصد کاهش را تجربه کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از حوزه‌های مهم جامعه کارگری مربوط به بیمه کارگران می‌شود زیرا در صورتی که کارگرانی بدون میل و اراده از کار بیکار شوند با رعایت شرایط و ضوابط قانون بیمه بیکاری، می‌توانند طی یک بازه زمانی مقرری بیمه بیکاری را به صورت ماهانه دریافت کنند.

به این ترتیب در صورتی که کارگر مجرد باشد حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و در صورتی که کارگر متأهل باشد حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند.

میزان مقرری بیمه بیکاری مطابق با بند ب ماده ۷ قانون بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق یا کار مزد روزانه بیمه شده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که مبلغ بیمه بیکاری نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار در هر سال کمتر باشد و همچنین نباید از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

در این بین، برای فراهم کردن زمینه اشتغال مجدد فرد، اگر کارگر مقرری بگیر بیمه بیکاری، مهارت داشته باشد می‌تواند در دوره‌های تکمیل مهارت و یا کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای پیشرفته به صورت ۱۰۰ درصد رایگان شرکت کند؛ هزینه مهارت آموزی مقرری بگیران بیمه بیکاری از محل منابع بیمه بیکاری به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود.

۲۴۵ هزار نفر در سال ۹۸ بیمه بیکاری می‌گرفتند

بر این اساس، بررسی وضعیت بیمه بیکاری در سال ۹۸ نشان می‌دهد که تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۲۴۵ هزار و ۱۹۷ نفر بوده است که نسبت به سال ۹۷، میزان ۶.۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. در بین استان‌های کشور، تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین مقرری بگیران بیمه بیکاری را داشته‌اند.

در جدول زیر تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به تفکیک استان آمده است.

بیمه بیکاری در چه مواردی قطع می‌شود؟

به گزارش آرمان اقتصادی، مطابق با آنچه که پیش از این مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مهر گفته بودند، زمانی که بیمه شده مجدداً اشتغال به کار یابد، در مواقعی که بیمه شده بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های مهارت آموزی، کار آموزی و سواد آموزی خود داری کند، در مواردی که بیمه شده از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، در مواقعی که بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری، مشمول بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی شود، در شرایطی که بیمه شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه برگردد و در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده ناشی از میل و اراده وی بوده است، پرداخت مقرری بیمه بیکاری قطع می‌شود.

همچنین دریافت کننده مقرری بیمه بیکاری مکلف است در صورت اشتغال مجدد حداکثر طی ۱۵ روز از تاریخ اشتغال مراتب را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا