اقتصاد کلان

چک‌های برگشتی‌کمتر شد، مبلغ‌شان بیشتر!

بر اساس آخرین آمار منشتر شده از سوی بانک مرکزی تعداد چک های برگشتی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۱۰ درصد کمتر و مبلغ آن‌ها ۲۸ درصد بیشتر از کمتر از فروردین ماه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بانک مرکزی در جدیدترین آمار خود از چک‌های برگشتی آورده است: در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، در کل کشور حدود ۹۹۹ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۰.۳ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد.

از کل تعداد و مبلغ چک های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۱۲.۵ درصد و ۱۲.۳درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک های برگشت داده شده در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۱۸.۳ درصد و ۲۰ درصد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۹.۱ درصد و ۹.۳ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ۳۳۲ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۱۳  درصد و از نظر ارزش ۱۱.۲ درصد از کل چک‌های مبادله ای برگشت داده شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک‌های مبادله ای در استان، به ترتیب به استان های کهگیلویه وبویراحمد (۱۹.۸ درصد)، کردستان ( ۱۶.۵ درصد) و هرمزگان (۱۵.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان های گیلان (۹.۱ درصد)، همدان ۹.۸ درصد) و کرمانشاه (۱۰.۴درصد) پایین ترین نسبت تعداد چک های برگشتی به کل تعداد چک های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده در استان به ترتیب به استان های خراسان جنوبی (۲۱.۴ درصد)، خراسان شمالی (۱۹.۴درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۱۸.۵درصد) اختصاص یافته است و استان های البرز و گیلان (هرکدام ۹.۶ درصد)، همدان (۱۰.۶درصد) و آذربایجان غربی (۱۱.۸ درصد) کمترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.

چک های برگشتی به تفکیک علل

بر اساس این گزارش، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، در کل کشور بالغ بر ۹۷۲ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۵.۸ درصد از کل چکهای برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است و در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ۳۲۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۷۴ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۶.۷ درصد و از نظر مبلغ ۹۴.۹ درصد از کل چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد بررسی در بین سایر استان های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل تعداد چک های برگشتی در استان، به ترتیب به استان های خراسان جنوبی (۹۸.۸ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۹۸.۷ درصد) و ایلام (۹۸.۶ درصد) اختصاص یافته است و استان های البرز (۹۵.۹ درصد)، کرمانشاه (۹۶.۲ درصد) و همدان (۹۶.۶ درصد) کمترین نسبت تعداد چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل تعداد چک های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک های برگشتی در استان، به ترتیب به استانهای کهگیلویه و بویراحمد (۹۸۶ درصد)، چهار محال و بختیاری ( ۹۸۴ درصد) و ایلام و لرستان (هر کدام ۹۸۱ درصد) اختصاص یافته است و استان های یزد (۹۲.۸ درصد)، بوشهر (۹۳.۱درصد) و سمنان (۹۳.۶ درصد کمترین نسبت ارزش چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا