صنعت، معدن، تجارت

هدف گذاری صادرات ۴۱ میلیارد دلاری/ ساخت داخل تقویت می شود

قزوین سرپرست وزارت صمت گفت: صادرات ۴۱ میلیارد دلاری و رویکرد همه جانبه به ساخت داخل برای تحقق جهش تولید از مهمترین برنامه ها و سیاست های وزارت صمت در سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی و آئین تجلیل از صادرات کنندگان نمونه استان قزوین روز پنجشنبه در یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد.

حسین مدرس خیابانی در این مراسم گفت: برای تحقق جهش تولید باید بتوانیم مواد اولیه واحدها را تأمین کنیم و در این راه روان سازی کارها الزامی است.

وی افزود: امروز یک واحد بزرگ تولید چادر در استان البرز افتتاح شد که می‌تواند بخش زیادی از نیاز داخلی را تأمین کند و ما باید از این واحدها حمایت کنیم.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: در کشور سالانه به تولید ۹۰ میلیون مترمربع چادر مشکی نیاز داریم که فقط ۱۰ میلیون مترمربع آن در داخل تولید می‌شود که این وضعیت مطلوب نیست در حالی که یک واحد در استان البرز می‌تواند ۵۰ درصد نیاز داخلی چادر مشکی را تأمین کند و یا یک واحد رباتیک قطعه خودرو با افزایش ۲۲ درصدی در شرایط تحریم‌ها توانسته اشتغال ۴۴۰ نفری ایجاد کند که بیانگر ظرفیت‌های خوب کشور است.

وی اظهار داشت: امروز سخت‌ترین شرایط تحریمی را داریم و با محدود شدن سیستم بانکی حتی رفت و آمد تجار و بازرگانان ما محدود و متوقف شده که در این شرایط تولید و صادرات کالا بسیار ارزشمند است.

مدرس خیابانی گفت: اگر حتی کشورهای اروپایی یک دهم تحریم ما را متحمل می‌شدند همه فعالیت‌های آن قفل می‌شد اما با همه مشکلات توانسته ایم در برخی حوزه‌ها تولیدات خود را بالا ببریم.

وی گفت: هر چند در تأمین برخی مواد اولیه واحدها دچار چالش‌های جدی هستیم اما باید تلاش کنیم تا با اتکا به توان صنعتگران داخلی از گردنه‌های اقتصادی عبور کنیم و دشمن نا امید شود.

مدرس خیابانی اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی در کشور نماد توسعه صنعتی است اما امروز ۴۵ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم که ۹۵۰۰ واحد آنها تعطیل شده غیر فعال است که این آمار در استان قزوین حدود ۲۲۰ واحد است و باید برای آن برنامه ریزی کنیم تا فعال شوند.

وی با اشاره به مزایای شهرک صنعتی تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی امکان ایجاد خوشه صنعتی وجود دارد، هزینه‌های راه اندازی کم است، امکان زنجیره تأمین کالا در شهرک‌ها موجود است و اشتغال پایدار را ممکن می‌کند.

۴۱ میلیارد دلار صادرات هدف گذاری شده است

مدرس خیابانی یادآور شد: امسال ۴۱ میلیارد دلار صادرات کالا هدف گذاری شده است و با بهره گیری از توان صنعتگران می‌توانیم با همه محدودیت‌ها این هدف را پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: وابستگی صنعتی به بیگانگان در این شرایط منطقی نیست و باید تولیدات مشابه خارجی را خودمان تأمین کنیم این در حالی است که سال قبل ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۸۲ درصد واردات ما مواد اولیه و واسطه‌ای بود که اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم باید تلاش کنیم با حذف ارزبری کالاهای وارداتی نسبت به کاهش میزان واردات اقدام کنیم.

سرپرست وزرات صمت یادآور شد: امروز دیگر دلار نفتی نداریم و باید تلاش کنیم وابستگی‌های صنعتی ما به حداقل برسد و در این راستا باید همه شهرک‌های صنعتی یک نمایشگاه دائمی داشته باشند و در آن کالاهای ساخته شده و آنچه نمی‌سازیم و وارد می‌کنیم در معرض دید صنعتگران، دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد تا شاید نخبگان و تولید کنندگان برای ساخت آن اعلام آمادگی کنند و در مسیر خودکفایی قرار گیریم.

مهمترین رویکرد ما تقویت ساخت داخل است

مدرس خیابانی اضافه کرد: امروز هیچ رویکرد مهمی جز ساخت داخل نداریم و اگر تاکنون قطعه ساز بودیم باید آن را تکمیل کنیم و ماشین ساز شویم.

وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از ظرفیت ما کمتر از تولید است اما استراتژ ی وزارت صمت توجه به تأمین مواد اولیه و اختصاص ارز به این بخش است و با همکاری بانک مرکزی تلاش می‌کنیم برای جهش تولید تأمین مواد اولیه و اختصاص ارز به آن اختصاص دهیم.

مدرس خیابانی گفت: مهم‌تر از ساخت داخل هیچ رویکردی به عنوان استراتژی صنعتی نداریم و چون رشد صنعتی بالاست باید به سمت تکمیل تولید داخلی و بی نیازی از خارج از مرزها پیش برویم لذا تلاش می‌کنیم ارز صادر کننده را در اختیار وارد کننده قرار دهیم تا مشکلات تولید کاهش یابد.

وی بیان کرد: در همین شرایط با تلاش صنعتگران داخلی تولید تلویزیون تا ۵۰ درصد، ماشین لباسشویی ۱۵۰ درصد، تایر خودرو تا ۲۷ درصد، تولید آلومینیوم ۳۱ درصد، پتروشیمی و تولید پارچه و پوشاک تا ۷ درصد افزایش یافته که ارزشمند است.

۸۰ درصد مرزهای تجاری باز است

سرپرست وزارت صمت اظهار داشت :۸۰ درصد مرزهای تجاری و ۷۵ درصد بازارچه‌های تجاری ما باز است و مطمئن هستیم اگر نترسیم هدف گداری کالایی و بسته‌ای داشته باشیم قادریم صادرات ۴۱ میلیارد دلاری را محقق کنیم تا جهش تولید رخ دهد.

وی در خصوص مشارکت مردم محلی در سود معادن هم گفت: اگر بخشی از منافع معادن به مردم محلی اختصاص یابد حتماً معارضین را کاهش می‌دهد و همراهی مردم بیشتر می‌شود که مصوبه‌ای داریم تا ۴ درصد سود در محل هزینه شود هر چند این کار نیازمند قانون است که باید نمایندگان آن را مصوب کنند.

مدرس خیابانی از قزوین به عنوان قطب صنعت کشور یاد کرد و اظهار داشت: بازدید از واحدهای صنعتی استان قزوین موجب نشاط و ایجاد امید می‌شود و امیدواریم با فعال شدن همه ظرفیت‌های صنعتی استان بتوانیم به شعار جهش تولید برسیم.

وی گفت: قزوین پنجمین استان صنعتی کشور است و انواع محصولات را تولید می‌کند و برای نمونه شهرک صنعتی کاسپین فقط متعلق به قزوین نیست بلکه تولیدات ملی در صنایع شوینده، قطعه سازی، فولاد و شیشه دارد لذا باید در گام بعدی توسعه ابعادی شهرک کاسپین جدی گرفته شود.

در این مراسم از ۲۵ صادرکننده نمونه استان قزوین تجلیل شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا