صنعت، معدن، تجارت

وثیقه های بانکی از عرصه زمینها باید به اعیان تغییر کند

قزوین- رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: برای جلوگیری از بورس بازی زمین در بخش صنعت باید زمین به سرمایه گذاران صنعتی اجاره بلند مدت داده شده و وثیقه بانکی از عرصه به اعیان تغییر کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی و آئین تجلیل از صادرات کنندگان نمونه استان قزوین روز پنجشنبه در یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین
برگزار شد.

لطف الله سیاهکلی در این جلسه اظهار داشت: قزوین مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد اما با مشکل تأمین زمین برای متقاضیان مواجهیم که باید برای آن فکری کنیم.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد زمین‌های استان اوقافی و بدون کاربری مانده است و برای تأمین زمین سرمایه گذاران جدید با چالش مواجهیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌ها وثیقه خود را از زمین صاحب ملک می‌گیرند و این کار موجب ایجاد بورس زمین می‌شود و شاهدیم که برخی
مسیر تولید را به دلالی زمین تغییر داده‌اند.

سیاهکلی اظهار داشت: اگر برخی واحدها از مسیر تولید خارج شده‌اند برای ارزش پیدا کردن بیش از حد زمین‌های واگذار شده است لذا باید رویکرد واگذاری‌ها تغییر کند.

وی گفت: دولت به جای واگذاری زمین و جلوگیری از بورس بازی بهتر است به سرمایه گذار تولیدی برای مدت طولانی زمین اجاره دهد تا ارزش زمین بالا نرود و تولید مهم باشد و در کنار آن به جای اینکه بانک‌ها عرصه را به عنوان وثیقه بپذیرند، اعیان مورد وثیقه باشد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جای زمین باید تجهیزات و تکنولوژی مورد وثیقه بانکی باشد و در این میان با پیگیری‌های انجام شده اداره اوقاف استان اعلام کرده هر میزان زمین برای سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی لازم باشد تأمین می‌کند.

وی اضافه کرد: در کمیسیون صنعت به این موضوع خواهیم پرداخت تا از بورس زمین جلوگیری و تولید کننده واقعی وارد کار تولید و اشتغال آفرینی شود.

سیاهکلی در خصوص چالش‌های بخش معدن هم گفت: وقتی یک طرح معدنی وارد روستا یا منطقه‌ای می‌شود برخی ساکنان محلی چون سهمی از منافع آن ندارند فکر می‌کنند در معدن فقط پول جارو می‌کنند لذا مشارکت و همکاری کاهش می‌یابد در حالی که اگر سهمی از سود معدن به روستا داده شود حتماً شاهد همراهی بیشتری خواهیم بود و مانع برطرف می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: اینکه در شرایط کنونی که نفتی فروخته نمی‌شود از تعداد درخواست‌های معدنی فقط ۲.۸ درصد پاسخ گرفته می‌شود جای نگرانی و یک جای کار ایراد دارد و باید آن را رفع و از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

در این مراسم از ۲۵ صادرکننده نمونه استانی و کشوری تجلیل شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا