انرژی

دست رد اروپا به نفت گران روسیه

پالایشگاه‌های اروپایی در پی گرانی نفت اورال روسیه، از خرید گرید نفتی محبوب این کشور خودداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قیمت نفت اورال روسیه که ترکیبی از نفت سنگین ترش استخراج شده در کوه‌های اورال و نفت سبک سیبری غربی است، در پی کاهش صادرات روسیه که در راستای توافق کاهش تولید اوپک پلاس انجام گرفته، از نفت برنت گران‌تر شده است.

در ماه آوریل که قیمت نفت تحت تاثیر سقوط تقاضا و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه دچار فروپاشی شد، قیمت نفت اورال چهار دلار در هر بشکه از نفت برنت ارزان‌تر شد. از آن زمان نفت اورال گران‌تر از نفت برنت شده و حدود دو دلار در هر بشکه بالاتر از نفت برنت فروخته می‌شود.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش بلومبرگ، با توجه به برنامه‌های بارگیری، انتظار می‌رود صادرات نفت اورال از بنادر دریای بالتیک و دریای سیاه روسیه در ۱۰ روز نخست ژوییه به ۸۸۰ هزار بشکه در روز برسد. اگر این نرخ تا پایان ماه میلادی آینده حفظ شود، میزان صادرات نفت اورال روسیه به پایین‌ترین میزان در ۱۲ سال اخیر نزول خواهد کرد.

به گفته معامله‌گران، با افزایش قیمت نفت اورال، پالایشگاه‌های اروپایی به دنبال خرید گریدهای نفتی دیگری مانند وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت یوهان اسوردراپ نروژ یا نفت سبک غرب آفریقا هستند.

یکی از معامله‌گران به رویترز گفت: در شرایطی که بِلندهای سبک عالی به نظر می‌رسند، پالایشگاه‌های نفت اروپایی نفت اورال را به قیمت فعلی نمی‌خرند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به این که روسیه قصد دارد صادرات از بنادر دریای بالتیک را از ۴.۴ میلیون تن در ژوئن به ۲.۵ میلیون تن در ماه آینده کاهش دهد،  قیمت نفت اورال روسیه در ژوییه همچنان بالاتر از نفت برنت معامله خواهد شد.

صادرات نفت روسیه از طریق دو کانال اصلی انجام می‌گیرد. یکی مستقیما از طریق خط لوله و دیگری، ارسال از طریق نفتشک‌هایی هستند که از بنادر خاور دور این کشور در دریای بالتیک و دریای سیاه بارگیری می‌کنند. صادرات دریابرد قابل مشاهده‌ترین بخش صادرات روسیه است و به نظر می‌رسد روسیه بیشترین کاهش صادرات را در این بخش انجام داده و تاثیرش روی بازار فیزیکی را مضاعف کرده است.

قیمت‌های نفت از زمانی که اوپک و متحدانش از اول ماه مه کاهش تاریخی تولیدشان به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را آغاز کردند، صعود کرده‌اند. بهبود تدریجی تقاضا با خروج اقتصادهای جهان از قرنطینه هم از تداوم رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا