بورسبورس اوراق

عرضه اولیه یک شرکت سیمانی در روز چهارشنبه

روز چهارشنبه ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان‌تامین به عنوان یکی از هلدینگ‌های تابعه شستا در فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا جمارانیان در نشست خبری که امروز برگزار شد، با بیان این‌که شرکت سیمان تامین زیرمجموعه شستاست، اظهار کرد: این مجموعه در سه صنعت سیمان، ساختمان و عمران و حمل و نقل فعالیت می‌کند، سرمایه این شرکت ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و شامل ۴۵ شرکت می‌شود. از این ۴۵ شرکت ۳۰ شرکت به صورت مدیریتی و ۱۵ شرکت به صورت غیرمدیریتی فعال هستند. همچنین از آن ۴۵ شرکت مذکور ۲۶ شرکت بورسی و ۱۹ شرکت غیربورسی هستند.

وی با بیان این‌که ارزش پرتفوی کل مجموعه حدود ۲۰ الی ۲۲ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: شرکت سیمان تامین ۳۰ درصد ظرفیت تولید و فروش سیمان در کشور را تامین می‌کند. سود تجمیعی این شرکت در سال ۱۳۹۸، ۱۱۲۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷حدود ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌ گذاری سیمان‌تامین با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه عمران و اشتغال و حمل و نقل گفت: بزرگترین شرکت سدسازی کشور زیرمجموعه این هلدینگ است، همچنین در بخش حمل و نقل نیز ۳۰ درصد حمل و نقل کالاهای اساسی را شرکت زیرمجموعه هلدینگ سیمان تامین انجام می‌دهد.

جمارانیان در مورد عملکرد تلفیقی شرکت سیمان‌تامین توضیح داد: میزان عملکرد تلفیقی این شرکت در سال ۱۳۹۸، ۱۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شد، در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۷، ۴۷۱ میلیارد تومان بود، در واقع رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرد. همچنین فروش مقداری سیمان چه در بازار داخل و چه در بازارهای بین‌المللی سیمان تامین از ۱۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ به ۱۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسید. فروش کل سیمان تامین در سال ۱۳۹۸، ۳۸۰۶ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۷، ۲۳۵۴ میلیارد تومان بود، در واقع فروش سیمان این هلدینگ ۶۲ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌ گذاری سیمان‌تامین با تاکید بر این‌که معضل سیمان در کشور این است که میزان عرضه بیشتر از تقاضاست، ادامه داد: به طور کلی ظرفیت تولید سیمان در کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر از میزان تقاضا است و باید با بالابردن سهم صادرات از ظرفیتی استفاده کنیم.

سیمان آبیک در آستانه ورود به بورس

وی در ادامه با بیان این‌که سیمان آبیک در سال ۱۳۹۷، ۱۰۳ میلیارد تومان زیان انباشته داشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ وام‌های ارزی سیمان آبیک را تعیین تکلیف کردیم. نخست آنکه تسهیلات ارزی که از صندوق ذخیره ارزی گرفته بود را با قانون رفع موانع تولید به نرخ ارز زمان دریافت تسهیلات تغییر داده و با بانک‌ها توافق کردیم تا توانستیم وام را با بانک‌های عامل تسویه کنیم. همچنین وجه التزام فاینانس خودگردان را ۱۶ درصد کاهش دادیم.

جمارانیان با بیان این‌که سیمان آبیک فرآیند بورسی شدن را طی می‌کند، توضیح داد: این فرآیند از ۲۰ روز گذشته آغاز و امیدنامه آن آماده شده است. توافق‌های لازم نیز با سازمان بورس انجام شده است و احتمالا ظرف دو تا سه ماه آینده فرآیند بورسی شدن آن انجام می‌شود که این اتفاق باعث خواهد شد ارزش افزوده روی شرکت سیمان فارس خوزستان و سیمان تامین ایجاد شود.

عرضه باقی‌مانده سهام سیمان تامین به مرور زمان

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌ گذاری سیمان‌تامین با تاکید بر این‌که سیاست و دستور رییس جمهور این است که مجموعه صندوق‌ها از جمله صندوق تامین اجتماعی باید از سهام مدیریتی خارج شوند، ادامه داد: براین اساس سیمان تامین هم در قدم اول به جای ۱۰ درصد، ۱۶ درصد عرضه می‌شود و باقی‌مانده سهام آن هم به مرور عرضه خواهد شد.

قیمت‌گذاری سیمان توسط دولت باید تغییر کند

وی در ادامه با بیان این‌که مشکل صنعت سیمان قیمت‌گذاری توسط دولت است، افزود: قبل از ۱۰ سال گذشته و قبل از راه‌اندازی شرکت‌های جدید سیمانی عرضه سیمان در کشور کمتر از تقاضا بود، اما از ۱۰ سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید سیمانی این فرآیند معکوس شده است.

جمارانیان ادامه داد: سیاست قیمت‌گذاری باید تغییر می‌کرد و قیمت سیمان توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. تورم در ۱۰ سال گذشته حدودا ۵.۵ برابر و قیمت ارز ۱۲۰ برابر شده در حالی که قیمت سیمان تنها سه برابر افزایش داشته است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان‌تامین با بیان این‌که قیمت فروش داخلی سیمان ۹ دلار است، اظهار کرد: این قیمت در کشورهای دیگر ۶۰ الی ۷۰ دلار است. این باعث می‌شود قیمت صادراتی هم کاهش پیدا کند. قیمت صادراتی سیمان در ایران به صورتی است که سوبسید انرژی که قبلا به داخل مملکت داده می‌شد، در حال حاضر به خارجی‌ها داده می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر یک پاکت سیمان ۵۰ کیلویی ۱۰ هزار تومان قیمت دارد، یعنی قیمت سیمان کیلویی ۲۰۰ تومان است.

جمارانیان ادامه داد: بعدا این موضوع مطرح می‌شود که افزایش قیمت سیمان روی قیمت مسکن تاثیر دارد، در حالی که تاثیر آن تقریبا صفر است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌ گذاری سیمان‌تامین در مورد این‌که آیا سیمان تامین پس از بورسی شدن افزایش سرمایه خواهد داشت یا نه، تصریح کرد: میزان سرمایه سیمان تامین ۲۷۰ میلیارد تومان بود که در دو ماه گذشته و از طریق محل مطالبات به ۱۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، در واقع افزایش سرمایه انجام شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا