بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تراکنش خودپردازها در کشور چقدر است؟

طبق آمار منتشر شده در سایت بانک مرکزی با عنوان «آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک تا پایان اسفندماه ۱۳۹۸»، تعداد کل دستگاه‌های خودپرداز کشور تا پایان سال ۱۳۹۸، ۵۹ هزار و ۴۵۳ عدد است. این درحالی است که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در کشور تا پایان اسفندماه سال ۱۳۹۷، ۵۷ هزار و ۵۳۰ عدد بوده است. بنابراین در طول یک سال اخیر تعداد دستگاه‌های خودپرداز ۱۹۲۳ عدد افزایش یافته است. بر اساس این آمار، بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز متعلق به بانک ملی با ۸ هزار و ۴ دستگاه است. پس از آن بانک صادارت با ۵ هزار و ۱۵۳ دستگاه در رتبه دوم قرار می‌گیرد. فایل اکسل این آمار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، از سوی دیگر تعداد تراکنش‌های هر دستگاه خودپرداز در کشور تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در مجموع ۴۸۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۶۷ تراکنش در تمامی دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها انجام شده است. اگر این آمار را با آمار یک سال قبل یعنی سال ۱۳۹۷ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تراکنش خود پردازها در طول یک سال حدود ۳۶ میلیون افزایش داشته است.

در این میان بیشترین تعداد تراکنش دستگاه‌های خودپرداز باز هم متعلق به بانک ملی با ۱۰۹ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۱۱۲ است. پس از آن بانک رفاه کارگران با اینکه تعداد دستگاه‌های خودپرداز کمتری نسبت به برخی بانک‌ها دارد، اما تعداد تراکنش بیشتری را به خود اختصاص داده است. فایل اکسل این آمار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

همچنین بخوانید

اگر میانگین تعداد خودپردازهای هر بانک و تراکنش‌های آنها را محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر بودن تعداد دستگاه‌های خودپرداز لزوما به معنی داشتن تعداد بیشتر تراکنش نیست. به‌طور مثال بانک مسکن که جایگاه هشتم را در تعداد تراکنش دستگاه خودپرداز دارد، اما در میانگین تراکنش خودپرداز نسبت به دستگاه خودپرداز در جایگاه ششم قرار دارد. در ادامه جداول و اینفوگرافیک تعداد دستگاه‌های خودپرداز، تراکنش‌ و میانگین آنها از زیاد به کم را مشاهده می‌کنید. (در این جداول آمار بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت، موسسه اعتباری ملل و موسسه اعتباری نور به‌دلیل نواقصی که در ارائه آمار داشتند، حذف شده‌اند.)

تعداد خودپردازها تا پایان سال ۱۳۹۸

تعداد تراکنش خودپرداز هر بانک تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۸

میانگین تراکنش خودپرداز هر بانک

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا