اقتصاد کلان

زبان دولت در بیان دستاوردهایش رسا نبوده/ وزارت ارشاد از مجوزهای خودبه اصحاب فرهنگ‌وهنر دفاع کند

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر ایفای نقش حاکمیتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مسئولیت اصلی این وزارتخانه بر اساس قانون، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه است و همه دستگاه‌ها و موسسات فرهنگی و هنری باید از سیاستگذاری‌های تعیین‌شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبعیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز(شنبه، ۷ تیر) در نشست مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در دولت، ایفای نقش حاکمیتی و واگذاری تصدی‌گری است، گفت: ارتقاء جایگاه حاکمیتی به عنوان وظیفه‌ای جدی در وزارتخانه‌های اقتصادی دقیق‌تر تعریف شده است اما باید این تفکیک در حوزه فرهنگ و هنر نیز با دقت اجرا شود.
دکتر جهانگیری با تأکید بر ضرورت حرکت در چارچوب‌های تدوین‌شده در حوزه فرهنگ عمومی و یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر سیاستگذاری باید بر نحوه اجرای سیاست‌ها نیز نظارت جدی داشته و پیگیر مصوبات تعیین‌شده باشد تا جایی تخطی صورت نگیرد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که در زیرمجموعه این وزارتخانه و در بخش‌های فرهنگ، هنر، رسانه، بین‌الملل و نظرسنجی‌ها همواره حساسیت‌های جدی از سوی مراکز مختلف وجود دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه‌بر ایفای نقش حاکمیتی و نظارتی، باید نقش پناهگاه و مأمن اصحاب فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه باشد و فعالان این حوزه احساس کنند که این وزارتخانه پناهگاه آنان است.
دکتر جهانگیری ادامه داد: اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه باید در چارچوب‌های تدوین‌شده از سوی این وزارتخانه فعالیت کنند و مطمئن باشند که این وزارتخانه سخنگوی آنهاست و اگر مسأله‌ای به وجود بیاید از آنها حمایت می‌کند.
معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزهایی که برای فعالیت اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و اندیشه در بخش‌های مختلف ارائه می‌کند، حمایت نماید و اگر جایی کسی با مشکلی برخورد کرد عرصه را خالی نکند و از مجوزهایی که صادر می‌کند، دفاع نماید و بر سر تصمیمات خود بایستد تا مجوز آنها اعتبار لازم را داشته باشد.
دکتر جهانگیری با بیان این‌که کار رصد افکار عمومی وظیفه‌ای مهم و حساس است که می‌تواند موجب پیشبرد برنامه‌های ملی شود، گفت: در برگزاری مراسم روز ۱۳ فروردین امسال مردم به سخنان مسئولان توجه کرده و با این‌که جریمه‌ای برای حضور آنها برای رفتن به طبیعت مشخص نشده بود، از رفتن به خارج از خانه پرهیز کردند. این اتفاق و همراهی میان مردم، نخبگان و دولت می‌تواند در بخش‌های دیگر و تنگناهای پیش رو نیز به کار گرفته شود تا همه در کنار یکدیگر از مقطع دشوار پیش رو عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که رصد و پیمایش‌های مربوط به افکار عمومی باید به‌طور دوره‌ای و مستمر انجام شود، گفت: می‌توان از نتایج این افکارسنجی‌ها به افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی و گرایش مردم به اجرای طرح‌های مختلف پی برد. بنابراین نباید این پژوهش‌ها متوقف شود و یا نتایج آن در کتابخانه‌ها باقی بماند، بلکه باید از آن برای حل مسائل و مشکلات کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: همه مسئولان باید در بیان آمارها به نتایج مراکز رسمی و نظرسنجی‌های معتبر استناد کنند در غیر این‌صورت هر کس می‌تواند ارقام و اعدادی متفاوت برای بیان دیدگاه خود ابراز کند، ضمن آن‌که باید از نتایج نظرسنجی‌ها نسبت به تقویت نقاط مثبت و یا اصلاح امور استفاده کنیم.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که همه صاحب‌نظران معتقدند که زندگی پس از کرونا در همه ابعاد بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: باید پیامدها و آثار اجتماعی و فرهنگی کرونا را نیز مورد بررسی قرار دهیم و برای مقابله با چاش‌های ناشی از آن راهکار تهیه کنیم.

دکتر جهانگیری افزود: کسب و کارهای بخش فرهنگ همانند کسب و کارهای سایر بخش‌ها در شرایط کرونا دچار آسیب شده‌اند که در این خصوص اخیراً جلساتی با فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار کردم که مطالب مطرح‌شده در آن جلسات بسیار نگران‌کننده بود زیرا گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی از هنرمندان در تأمین نیازهای جاری زندگی نیز با مشکل مواجه شده‌اند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌ها و بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا، تصریح کرد: ‌دولت به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد را برای کمک به این بخش‌ها تصویب کرده است اگر تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد برای بخش فرهنگ و هنر مناسب نیست، می‌توان از تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری که با نرخ چهار و شش درصد تصویب شده، استفاده کنند. بخشی از برنامه‌ها و کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار است در روستاها اجرایی شود و این وزارتخانه نیز باید سهم خود را از این تسهیلات دریافت کند.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به پیام مقام معظم رهبری که به مناسبت افتتاح مجلس یازدهم ارسال شد، گفت: مقام معظم رهبری معمولاً برای هر سال نام‌گذاری اقتصادی انجام می‌دهند اما در پیامی که برای افتتاح این دوره مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، دو اولویت مهم را برای مسئولین کشور تعیین کردند که این دو اولویت مسایل فرهنگی و اقتصادی کشور بود. اما متأسفانه توجه همه مسئولین بیشتر به موضوع اقتصاد معطوف می‌شود و توجه کافی به موضوع فرهنگ صورت نمی‌گیرد. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فرهنگ باید پیگیری‌های لازم برای پرداختن دستگاه‌ها به اولویت‌های فرهنگی را انجام دهد.

همچنین بخوانید

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این‌که توجه به کسب و کارهای بخش فرهنگ که از شرایط کرونا آسیب دیده‌اند بسیار پراهمیت است، اظهار داشت: در جلساتی که با فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار شد، تصمیماتی برای کمک به وضعیت معیشتی گروه‌های آسیب‌دیده از کرونا اتخاذ شد که انتظار دارم نتایج اجرای این تصمیمات به صورت ماهیانه گزارش شود. البته اعلام شده است که توافقات خوبی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای اجرای این مصوبات حاصل شده است.
دکتر جهانگیری در ادامه با تأکید بر این‌که اقتصاد حوزه فرهنگ اقتصادی خلاق است و از ظرفیت‌های گسترده‌ای برخوردار است، گفت: قرار بود طرح جامعی برای اقتصاد خلاق بخش فرهنگ و هنر تهیه و در دستور کار ستاد فرماندهی “اقتصاد مقاومتی” قرار گیرد که هنوز این طرح آماده نشده و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را با جدیت دنبال کند.
معاون اول رییس جمهور یکی از مهمترین پیام‌های “اقتصاد مقاومتی” را توجه و اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور دانست و گفت: بر اساس سیاست‌های کلی “اقتصاد مقاومتی”، فعالیت‌هایی که به ظرفیت داخلی کشور اتکا دارند و نتایج این فعالیت ها قابل عرضه به دنیا است، باید در اولویت باشند که این موضوع شامل اقتصاد بخش فرهنگ نیز می‌شود زیرا اقتصاد حوزه فرهنگ، اقتصادی خلاقانه و متکی به توان داخل است که از بازدهی بالا برخوردار است و قابلیت عرضه به دنیا را نیز دارد.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این‌که موضوع اقتصاد خلاق باید در همه دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: حوزه اقتصاد فرهنگ هم در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در سایر دستگاه‌ها نظیر نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باید مورد توجه قرار گیرد و لازمه این امر این است که مسئولین وزارتخانه به‌طور جدی پای کار باشند واین موضوع را پیگیری کنند تا سایر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اهمیت توجه همه‌جانبه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خاطرنشان کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهمترین سرمایه‌های کشور هستند که باید هم از نظر معیشت و هم از نظر منزلت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر جهانگیری افزود: اصحاب فرهنگ و هنر در دوره شیوع کرونا نشان دادند که می‌توانند خیلی کارساز و راهگشا باشند برخلاف تصور عده‌ای که معتقدند اصحاب فرهنگ و هنر فقط در زمان انتخابات مورد توجه دولت قرار می‌گیرند، فعالیت آنها در دوره کرونا نشان داد که در زمان گرفتاری‌های مختلف کشور نیز می‌توانند به عنوان مرجعی موثر در جامعه نقش ایفا کنند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: نمونه مشخص فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در دوره تحریم و در شرایط شیوع کرونا باعث شد آمریکا تحت فشار افکار عمومی جهان قرار بگیرد و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بین‌الملل ایجاد کرد که آمریکایی‌ها هر روز مصاحبه می‌کردند و به دروغ می‌گفتند که ما جلوی واردات دارو و کالاهای اساسی به ایران را نگرفته‌ایم. فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران نامه‌هایی را به اصحاب فرهنگ و هنر دنیا نوشتند و این موضوع را اعلام کردند که ملت ایران برای استفاده از پول و دارایی خود جهت واردات دارو و کالاهای اساسی مشکل دارد و این موضوع بازتاب‌های گسترده‌ای در دنیا ایجاد کرد و نشان داد که اصحاب فرهنگ و هنر در مواقع نیاز پای کار کشور می‌ایستند و حرفشان موثر است.
دکتر جهانگیری ارتباط با نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر را ضروری و پراهمیت خواند و افزود: این‌که می‌گویند دولت قادر نیست حرف خود را به گوش جامعه برساند به دلیل اختلال ارتباطی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت برای ارتباط با جامعه است چرا که مهم‌ترین گروه‌های مرجع جامعه مخاطب این وزارتخانه هستند و دستگاهی که می‌تواند اختلال ارتباطی دولت با نخبگان جامعه را اصلاح کند همین وزارتخانه است.
معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که بخش‌هایی نظیر مطبوعات کشور روزهای سختی را سپری می‌کنند، گفت: سختی‌ها و مشکلات مطبوعات مستقل که وابستگی به بودجه دولت و نهادهای عمومی ندارند، دوچندان است و انتظار دارند که دولت در این شرایط سخت به نوعی از آنها حمایت کند.
دکتر جهانگیری با یادآوری این‌که دولت سال گذشته تصمیماتی را برای حل مشکل کاغذ مطبوعات اتخاذ کرد، اظهار داشت: سال گذشته میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۵ میلیارد دلار بود اما امسال این رقم به حدود هشت میلیارد دلار رسیده؛ ضمن آن‌که دستگاه‌های تأمین‌کننده این منابع معتقدند که حتی تخصیص هشت میلیارد دلار برای سال ۹۹ نیز به طور کامل محقق نخواهد شد و لازم است برای حمایت از مطبوعات با استفاده از منابع و راهکارهای دیگر، کاستی‌ها را جبران کنیم.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم کار جدی در حوزه فرهنگ، دین و زبان مشترک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در ایام اخیر گویا جریانی اصرار داشت که در حوزه زبان فارسی بین مردم ایران و مردم افغانستان نقاط اختلاف‌آمیزی را ایجاد کند و به آن دامن زده شود. اتفاقاتی را نیز برای اختلاف‌افکنی میان دو کشور مطرح می‌کردند که البته مسئولین مرتبط گزارش‌های لازم را ارائه و این اتفاقات را تکذیب کردند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این‌که باید از حوزه فرهنگ و مناسبات فرهنگی بین‌المللی و نیز شخصیت‌های این بخش حراست کنیم، تصریح کرد: در یکی از جلسات هیأت دولت پیشنهادی برای تقدیر از استاد “نجیب مایل هروی” استاد حوزه زبان فارسی و عرفان افغانستان تصویب و ابلاغ شد اما همین موضوع با اتفاقی که یکی از بستگان این استاد در اعتراض به اقامت پدرش در مشهد رخ داد، تبدیل به فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران شد.
معاون اول رییس جمهور افزود: وقتی در بخش‌های مختلف انعکاس خدمات و واقعیت‌ها به خوبی انجام نمی‌شود، دیگران با طرح مطالب خلاف واقع، خدمات و اقدامات مثبت را به مسایلی علیه کشور تبدیل می‌کنند.
دکتر جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ایام شیوع کرونا، گفت: در این ایام خدمات مختلفی نظیر برگزاری کنسرت و فیلم‌های خانگی از طریق فضای مجازی به مردم ارائه شد و این موضوع نشان داد که باید روی فضای مجازی حساب باز کنیم. البته هر بخش با تهدیدها و فرصت‌هایی همراه است که به نظر می‌رسد فرصت‌های فضای مجازی بیش از تهدیدهای آن است.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بودجه بخش فرهنگ نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه دولت و منابع دولت دو موضوع جداگانه است. بودجه هر روز محدودتر می‌شود و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احساس می‌کند که با محدودیت جدی منابع روبه‌رو است، باید بازنگری در بودجه‌نویسی بخش فرهنگ را مدنظر قرار دهد.
دکتر جهانگیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست از طریق برگزاری جلسات با مدیران سازمان برنامه و بودجه، به نفش حاکمیتی این وزارتخانه بپردازند و ضمن تبیین ماهیت بخش‌های مختلف و نیازهای این دستگاه اجرایی برای سال‌های آینده بازنگری لازم را در بودجه‌نویسی انجام دهند.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این‌که باید کل بودجه بخش فرهنگی کشور مورد بازنگری قرار گیرد، تصریح کرد: برخی از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه می‌گیرند اگرچه از نظر مدیریتی مستقل هستند اما باید تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند چرا که فقط این وزارتخانه است که در حوزه مسایل فرهنگی در برابر رییس جمهور، دولت و مجلس پاسخگو است.
دکتر جهانگیری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین منابع موردنیاز باید تلاش کند امکانات کشور نظیر صندوق توسعه ملی، بخش تسهیلات، نظام بانکی و سایر امکانات دولت را مورد استفاده قرار دهد.
معاون اول رییس جمهور دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دستاوردهایی ارزشمند و قابل‌تقدیر توصیف کرد و گفت: البته مقام معظم رهبری توصیه کرده‌اند که دستاوردها با زبان هنر و نه به زبان آمار، بیان شود تا برای مردم ملموس‌تر باشد.
دکتر جهانگیری افزود: اقدامات و کارهایی که دولت تدبیر و امید در طول این دوره در بخش‌های مختلف نظیر بخش نفت، نیرو، کشاورزی و صنعت انجام داده است، به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست.
معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان این‌که زبان دولت در بیان اقدامات و دستاوردهایش رسا نبوده است، گفت: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده، اما ما نتوانسته‌ایم آنها را به خوبی برای مردم تبیین کنیم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها به منظور بیان دستاوردها با روش‌های فرهنگی و هنری است که تأثیر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.
وی افزود: ظرفیت‌های خوبی هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در حوزه صنعتی کشور وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها، نتایج قابل‌توجهی به دست آورد، از یک‌سو طرح‌های اجرا شده به خوبی به اطلاع افکار عمومی رسانده شود و از سوی دیگر طرح های فرهنگی با استفاده از توانمندی بنگاه‌هایی که میلیاردها تومان درآمد دارند به اتمام می‌رسد. قطعاً اتمام طرح‌های فرهنگی می‌تواند جوانان یک استان و یا شهرهای مختلف را بسیار خوشحال کند.
دکتر جهانگیری در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت سالگرد شهادت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، گفت: هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه در این حادثه ضربه بزرگی خوردند اما انقلاب توانست با اتکا به امام (ره) و یارانش از گردنه‌های سخت عبور کند و امیدواریم در سال‌های پیش رو نیز با استفاده از تجربه ۴۰ سال گذشته و تدوین راهکارها و برنامه‌های دقیق، علاوه‌بر غلبه بر چالش‌ها بتوانیم رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان آوریم زیرا اصلی‌ترین وظیفه حاکمیت تأمین زندگی توأم با رفاه برای زندگی آبرومندانه مردم است.

دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات، فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی بخش‌های فرهنگ، هنر، رسانه، بین‌الملل و نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها، توسعه فضای فرهنگی و هنری به لحاظ کمی را از دستاوردهای ممتاز دولت تدبیر و امید توصیف کرد و گفت: ایجاد ارتباط میان بخش فرهنگ و هنر با جامعه نظیر طرح شبکه شهرهای خلاق، طرح مروّجان کتاب‌خوانی، طرح سینما امید و اقدامات فعال فرهنگی و رسانه‌ای در موضوع آسیب‌های اجتماعی از مهمترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که موجب رویش‌های خلاقانه در استان‌ها شده و توانسته در اشتغال‌زایی و افزایش تولید ناخالص ملی اثرگذار باشد.
همچنین چندتن از معاونان این وزارتخانه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی «از طریق ویدئو کنفرانس» به‌طور جداگانه گزارشی از عملکرد مجموعه خود در خصوص کمیته اطلاع‌رسانی در جریان رسانه و کرونا، افزایش کتابخانه‌های عمومی و وضعیت کتابداران، موقوفات، اجرای موافقت‌نامه‌های فرهنگی با سایر کشورها، مدیریت فضای مجازی، اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مشکلات و چالش‌های پیش رو و تخصیص اعتبار موردنیاز، ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و گفتمان‌سازی بهبود فضای کسب و کار فرهنگی و ایجاد فضاها و بناهای فرهنگی در برخی از مراکز استان‌ها ارائه کردند.
در ابتدای این جلسه نیز با حضور معاون اول رییس جمهور، از سند برنامه تحول در فضای مجازی، اسناد شورای فرهنگ عمومی کشور و طرح، گزارش، نظرسنجی و پیمایش‌های ملی (۱۷ سند) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا