انرژی

مانع اصلی بهبود مصرف نفت

در شرایطی که تقاضا برای نفت در بحبوحه قرنطینه برای مهار کرونا سقوط کرده است، تحلیلگران تلاش می‌کنند پیش بینی کنند تقاضا چه زمانی به سطح پیش از بحران بازخواهد گشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکثر آژانسهای معتبر جهانی بر این نکته توافق دارند که بازگشت مصرف نفت به وضعیت عادی طولانی‌تر از آنچه تصور می‌رفت شاید تا سال ۲۰۲۲ طول بکشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که احتمال احیای سریع تقاضای جهانی برای نفت وجود ندارد.

در حالی که تقاضا برای نفت در بخش حمل و نقل به خصوص در چین که نخستین کشور خارج شده از قرنطینه است، نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد تقاضای اندک برای سوخت جت همچنان نقطه ضعفی مانده که حداقل تا دو سال دیگر، مانع بهبود کامل تقاضای جهانی برای نفت می‌شود. از سوی دیگر رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و کاهش فعالیت بخش تولید ممکن است روند احیای تقاضا برای نفت را متوقف کند.

همچنین بخوانید

طبق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تقاضا برای نفت بیش از یک سال و نیم طول خواهد کشید تا به سطح پیش از شیوع پاندمی ویروس کرونا برگردد. در گزارش ژوئن این آژانس پیش بینی شد که تقاضا برای نفت امسال ۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند که بزرگترین کاهش تاکنون خواهد بود.

در حالی که آخرین برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به گزارشهای آوریل و مه بهبود نشان می‌دهد اما نخستین دورنمایی که این آژانس برای سال ۲۰۲۱ ارایه کرده است، دلگرم کننده نیست.

بنا بر پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا خواهد کرد و به ۹۷.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد با این حال همچنان ۲.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تقاضا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. عمده ۲.۴ میلیون بشکه در روز اختلاف تقاضا بین سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مربوط به وضعیت وخیم بخش هواپیمایی خواهد بود.

تحلیلگران انتظار دارند که تقاضا برای سوخت جت حداقل به مدت دو سال دیگر ضعیف بماند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ژوئن خود خوش بینی بیشتری نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی داشت و پیش بینی کرد تقاضا برای نفت امسال به میزان ۸.۳ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت اما در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷.۲ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا می‌کند و تنها ۱.۱ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تقاضای سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

اوپک هنوز برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی نداشته است اما در آخرین گزارش ماهانه‌اش، پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را تغییر نداد و همچنان کاهش تقاضا به میزان ۹.۱ میلیون بشکه در روز را انتظار دارد.

در گزارش ماهانه اوپک آمده است: پیش بینی می‌شود سوختهای حمل و نقل در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با وجود ادامه کاهش محدودیتها تحت فشار خواهند ماند و سوخت هواپیما با چالش روبرو خواهد بود زیرا پروازهای بین‌المللی به کندی بهبود پیدا می کنند و برگزاری کنفرانسهای مجازی سفرهای کاری را محدود کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا خم انتظار دارند که روند کاهش سطح ذخایر نفت جهانی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شود. اما با توجه به سطح بالای ذخایر، انتظار نمی‌رود که قیمتهای نفت روند رشد قابل توجهی داشته باشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ابهامات پیرامون تقاضا برای نفت شامل وقوع موج دوم بیماری کووید ۱۹ است که ممکن است باعث برقراری مجدد محدودیتهای رفت و آمد شود. حتی اگر تقاضا برای بنزین و دیزل بهبود پیدا کند، سالها طول خواهد کشید تا تقاضا برای سوخت جت به طور کامل احیا شود. رکود اقتصاد جهانی هم فعالیتهای صنعتی را و تقاضا برای سوخت از سوی صنعت را کاهش خواهد داد. احتمالا بهبود مصرف به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از یک سال و نیم طول خواهد کشید. این احیا سریع نخواهد بود اما بسیار مبهم و نامعلوم است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا