بورسبورس کالاطلا و ارز

بررسی تاثیر بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا بر قیمت سکه

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند، گفت: درواقع فقط انباردار و خزانه‌دار سکه‌ها هستند و بانک‌ها خرید و فروش را در بازار انجام نمی‌دهند.

علیرضا ناصرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معاملات سکه در بورس کالا در حال حاضر در بستر ابزار گواهی سپرده کالایی درحال انجام است، اظهار کرد: ساز و کار انجام معاملات گواهی سپرده کالا به این صورت است که خزانه‌هایی پذیرش شده است که عمدتا بانک‌های تجاری هستند، افراد به خزانه‌ها مراجعه کرده و اقدام به تودیع سکه می‌کنند. پس از ان گواهی سکه در کد معاملاتی آن ها می‌نشیند و امکان فروش آن را در بازار خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه بعضا التهاباتی در این بازار بوده و نوساناتی درخصوص قیمت شکل گرفته است، گفت: از ابتدای سال جاری عمدتا به دلیل وقفه‌ای که به دلیل کرونا در بازار خارج از بورس سکه طلا اتفاق افتاد که و تمهیداتی که ستاد مباره با کرونا درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم فعالیت برخی صنوف شامل صرافی‌ها به کار گرفت، بخش قابل توجهی از تقاضای سکه در بازار خارج از بورس هم به سمت بازار گواهی سپرده سرازیر شد و این در افزایش تقاضا در بورس کالای ایران، اثر شدید گذاشت و این مساله باعث شد در برهه‌هایی نوساناتی در بازار گواهی سپرده طلا اتفاق بیوفتد.

همچنین بخوانید

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه  بخشی از نوسانات هم به بازار جهانی طلا مربوط بود، اظهار کرد: زیرا بازار جهانی طلا هم نوسانات رو به بالا داشت. از سوی دیگر نوسانات مقطعی در بازار ارز هم اتفاق افتاد و همه این موضوعات دست به دست هم داد و تقاضا برای سرمایه گذاری در سکه طلا افزایش پیدا کرد. با توجه به وقفه‌ای که در بازار خارج از بورس اتفاق افتاده بود عمده تقاضا به سمت بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس هدایت شد.

ناصرپور ادامه داد: در آن برهه برخی این شائبه را مطرح می‌کردند که بورس کالا به بازار جهت می‌دهد و حتی بعضا مسائلی درخصوص بانک‌ها به اشتباه مطرح و گفته می‌شد بانک‌ها و خزانه‌ها سکه را می‌خرند و قیمت را افزایش می‌دهند. اما واقعیت ماجرا این است که بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند و  فقط انباردار و خزانه‌دار سکه‌ها هستند. بانک‌ها خرید و فروش را در بازار انجام نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سکه اکنون تا حدی به ثبات رسیده است، گفت: بانک‌های تجاری و خزانه‌های سکه نقشی در خرید و فروش سکه ندارند و صرفا امانت‌دار هستند که سکه مردم را در انبار نگه داری می کنند و بابت این نگه‌داری تضامینی را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به توقف معامله گواهی سکه در بورس کالا، اظهار کرد: سه روز کاری بازار در حالت پیش گشایش نگه داری شد و اجازه انجام معاملات داده نشد، در همان چند روز بازار خارج از بورس روند رو به بالای خود را طی می‌کرد و این موضوع نشان داد که علی رغم اینکه معامله‌ای در بورس انجام نمی شود بازار کار خود را می‌کند.

ناصرپور ادامه داد: با تمهیدات بورس کالا و افزایش ظرفیت‌هایی که بانک‌ها برای خزانه‌داری انجام دادند دیگر تلاطم خاصی در بازار گواهی سپرده نداریم و قیمت سکه در این بازار  یا همسطح بازار فیزیکی یا کم‌تر بوده است.

بر اساس این گزارش، مباحثی مطرح بود مبنی بر اینکه بورس کالا به بازار فیزیکی سکه درمورد افزایش قیمت سکه جهت می‌دهد و روند افزایشی سکه در بازار فیزیکی ناشی از قیمت ان در بورس کالا است. این موضوع باعث شد معامله گواهی سکه در بورس کالا برای حدود سه روز متوقف شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا