امور زیربناییراه و ساختمان

مالکان انتظار افزایش دو برابری اجاره بها را داشتند/ رشد نرخ اجاره به نرخ تورم نمی‌رسد/ افزایش کوچ مردم به پایین‌شهر

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در تعیین اجاره بها، قیمت ملک است و در سال ۹۸ هم قیمت‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافت یعنی قیمت یک واحد یک میلیارد تومانی به دو میلیارد تومان رسید. بنابراین طبق این افزایش قیمت ملک، موجران این انتظار را داشتند که نرخ اجاره هم باید تا دو برابر افزایش یابد اما این افزایش قیمت رخ نداد چراکه در آن طرف قرارداد یعنی مستاجران هم باید توان پرداخت را داشته باشند.

همچنین بخوانید

حسام عقبایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان اثرگذاری بسته حمایتی دولت از مستاجران اظهار داشت: هنوز جزییاتی از این بسته حمایتی مشخص نشده است اما حتی اعلام اقدامات دولت برای حمایت از مستاجران می‌تواند به لحاظ روانی اثرگذار و بهبود شرایط بازار اجاره به نفع مستاجران کمک کند.

وی ادامه داد: اقدامات حمایتی باید در این راستا باشد که توازنی بین عرضه و تقاضا ایجاد و به برقراری تعادل در بازار کمک کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار اجاره گفت: با توجه به اینکه فروردین را در پیک تعطیلات کرونا بودیم و مشاوران املاک تا اوایل اردیبهشت‌ماه تعطیل بودند و جابه جایی‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شد که آن هم مصادف بود با شروع ماه مبارک رمضان. بنابراین عملا نقل و انتقالات در بازار اجاره به اواخر خرداد ماه موکول شد و در حال حاضر در فصل پیک جابه جایی‌ها قرار داریم. اما امروز به دلایلی قدرت پرداخت اجاره کاهش یافته و رشد درآمد مردم متناسب با میزان رشد اجاره بها نیست.

عقبایی با بیان اینکه در این شرایط تولید مسکن استیجاری یا ارایه تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند به مستاجران کمک کند، اظهار داشت: تاکید می‌کنم که اقدام دولت برای حمایت از مستاجران هر چند فقط اعلام آن، از نظر روانی می‌تواند اثر کنترل کننده در بازار داشته باشد.

وی با درباره میزان افزایش نرخ اجاره در تابستان امسال ادامه داد: امسال میزان افزایش نرخ اجاره به طور متوسط در کشور حداکثر تا خط تورم خواهد بود. همچنین در تهران افزایش نرخ بهای اجاره به نرخ تورم نمی‌رسد.

نایب رییس اتحادیه املاک در پاسخ به این سوال که شواهد نشان می‌دهد اجاره بها در شهر تهران بیشتر از ۳۰ درصد (حدود نرخ تورم اعلام شده ) افزایش داشت، افزود: یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در تعیین اجاره بها، قیمت ملک است و در سال ۹۸ هم قیمت‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافت یعنی قیمت یک واحد یک میلیارد تومانی به دو میلیارد تومان رسید. بنابراین طبق این افزایش قیمت ملک موجران این انتظار را داشتند که نرخ اجاره هم باید تا دو برابر افزایش یابد اما این افزایش قیمت رخ نداد چراکه در ان طرف قرارداد یعنی مستاجران هم باید توان پرداخت را داشته باشند.

وی تاکید کرد: متوسط افزایش قیمت اجاره در کشور در سونامی سال ۹۸، حداکثر به ۳۰ درصد رسید البته در مناطق و شهرهایی هم این افزایش قیمت ۵۰ درصد بود بنابراین طبق گزارش‌های بازار افزایش اجاره بها به خط تورم نخواهد رسید.  

عقبایی ادامه داد: باید در نظر داشت که بسیاری از قراردادها به دلیل شیوع ویروس کرونا تمدید شد. معتقدم  رشد اجاره بها در پیک جابه جایی‌ها به سقف تورم می‌رسد و بیش از آن بازار کشش ندارد چراکه در بازار طرف تقاضا یعنی مستاجران هم توان پرداخت ندارند.

وی همچنین درباره کوچ مردم به مناطق پایین شهر به دلیل افزایش نرخ اجاره تاکید کرد: این موضوع فقط مختص امسال نیست اما نمی‌توان آن را کتمان کرد، با افزایش نرخ اجاره بیشتر از درآمد مردم، به طور قطع واحدهای مستاجران کوچک می‌شود و در این شرایط شاهد مهاجرت به پایین شهر و شهرهای اطراف تهران و افزایش حاشیه نشینی هستیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا